De top 10 kantoor woorden! Gebruik jij ze?

Als communicatieprofessional kun je gedetacheerd worden bij verschillende soorten organisaties. Iedere organisatie heeft zijn eigen normen, waarden en sfeer. Iets wat je overal tegenkomt zijn typische kantoorwoorden. Heb jij een hekel aan de typische kantoorwoorden, of vind je ze eigenlijk wel handig? Wij hebben een top 10 samengesteld van de meestgebruikte kantoortermen. Worden ze bij jou ook gebruikt en zetten ze aan tot actie?

1. ‘We nemen het mee’

We nemen het mee. Dit is een veelgehoorde uitdrukking op kantoor. Het zou moeten betekenen dat iets besproken gaat worden, of dat er ergens actie op ondernomen wordt.

2. ‘Agile’

De term agile is niet zozeer een standaard kantooruitdrukking, maar staat voor een manier van werken. Veranderingen in een bedrijf worden opgebroken in periodes van twee tot vier weken, zodat er snel gereageerd kan worden op vragen vanuit klanten of wijzigingen in het project.

3. Aanvliegen

Nee, je gaat niet je collega aanvliegen. En je vliegt ook niet naar een interessante bestemming. Iets aanvliegen betekent dat je ergens mee aan de slag gaat.

4. Uitdaging

Lastige klussen of problemen worden op kantoor vaak een ‘uitdaging’ genoemd. Waarschijnlijk in het kader van ‘we denken niet in problemen, maar in oplossingen’.

5. ‘Scrummen’

De werkmethode scrum staat voor korte vergaderingen in een klein team, bedoelt efficiënt te bespreken wat de werkvoortgang is en waar men tegenaan loopt. Het is een werkmethode, maar de uitdrukking ‘scrummen’ is bij sommige kantoren niet meer weg te denken.

6. Doorpakken

Doorzetten, en dan precies op dat lastige punt. Dat is wat de uitdrukking doorpakken betekent. Hij is niet erg populair, maar word toch veel gebruikt.

7. Stip aan de horizon

Hoewel deze uitdrukking misschien doet denken aan een lichtpuntje in moeilijke tijden, betekent hij niets anders dan ‘langetermijndoel’, dus het doel waar tijd, geld en moeite in gestoken wordt.

8. Commitment

Commitment betekent zoveel als ‘ik voel me gemotiveerd en ik ga ervoor’. Helaas wordt dit woord inmiddels zoveel gebruikt dat de waarde ervan afneemt.

9. Terugkoppelen

‘Ik ga dit later met je terugkoppelen’ betekent dat iemand je feedback zal geven, of op iets zal reageren. Deze uitdrukking wordt in verschillende branches gebruikt.

10. Meeting

Even ‘meeten’ bekt best lekker. Het is kantoortaal voor niets anders dan ‘elkaar zien’ om bijvoorbeeld iets te overleggen.

Kantoortermen en communicatie

Eigenlijk is er met een aantal ‘kantoortermen’ niet heel veel mis. Jammer is dat het om prima woorden gaat, die teveel woorden gebruikt. Zo neemt de waarde van deze woorden af. Dit effect wordt ook wel ‘woordinflatie’ genoemd. Als communicatieprofessional ken je dit begrip misschien wel.

Zoek je een collega die wel overweg kan met het waarmaken van de kantoorbegrippen, dan zit je bij 7talents op het goede adres. Wij selecteren gemotiveerde en deskundige communicatieprofessionals. Voor jouw bedrijf vinden we graag de geschikte kandidaat. Neem contact met ons op en wij gaan aan de slag!