Checklist: 12 regels voor pakkende webteksten

Checklist: 12 regels voor pakkende webteksten

Checklist: 12 regels voor pakkende webteksten

Je website krijgt maar weinig tijd om indruk te maken op een bezoeker en toch wil jij zo graag dat hij interesse krijgt voor wat jij te bieden hebt. Lange teksten schrikken af, maar alleen plaatjes of quotes zijn ook niet voldoende om die onrustige lezer van vandaag vast te houden. Lezers zijn op zoek naar kwaliteit en relevante content. Hoe jij ze dat kan bieden?

Hieronder staan 12 tips die jij je ter harte zou moeten nemen als je goede webteksten wilt gaan schrijven voor op je website of intranet.

1 Schrijf korte alinea’s

De lezer wil snel weten waar je het over hebt en als je dat in een paar regels weet te vertellen, leest hij verder als dit hem boeit.

2. Gebruik duidelijke titels

Dankzij een duidelijke titel, ziet een bezoeker meteen wat hij te lezen krijgt. Zo weet hij of hij kan vinden waar hij naar op zoek is.

3. Hou het kort en boeiend

Men komt niet naar jouw website voor eindeloze herhalingen of zinnen zonder toegevoegde waarde. Zorg dan ook voor unieke content.

4. Los problemen op

Een paar goede tips of oplossingen voor problemen zijn een goede manier om service te bieden en interesse te kweken.

5. Hou het leesbaar

Laten zien hoeveel kennis jij hebt van een onderwerp zal misschien jouw zelfvertrouwen opschroeven, maar zal de lezer niet echt boeien. De ideale lengte van een goede webtekst is er niet. Dit is helemaal afhankelijk van het doel van de tekst. De uitleg van een annuïteitenhypotheek kun je niet in 100 woorden uitleggen.

6. Blijf jezelf

Ga je niet te buiten aan teksten die niet bij je passen. Dat zorgt ervoor dat de leesbaarheid afneemt en de lezer prikt er doorheen als hij meer weet van het onderwerp.

7. Maak duidelijk wat je verkoopt

Vergeet nooit dat een bezoeker van jouw site geen expert hoeft te zijn en zorg dat jij iedereen duidelijk maakt wat je te bieden hebt.

8. Gebruik keywords

Als je echt wilt opvallen in de zoekmachines, moeten je teksten voldoende kwaliteit en keywords hebben. Gebruik de juiste zoekwoorden waar veel zoekverkeer op zit.

9. Maak een goede eerste indruk

Tenslotte krijg je die kans maar één keer. De homepagina waar de klant binnenkomt is je visitekaartje en verdient extra aandacht. Analyseer het klik- en muisgedrag en pas je homepage hierop aan.

10. Voorkom storende fouten

Een domme spelfout kan een verder interessante tekst volkomen verknoeien. Zorg dat dit niet gebeurt.

11. Maak het de lezer eenvoudig

Zorg dat een bezoeker altijd eenvoudig kan reageren of contact op kan nemen. Veel geduld hoef je op dit punt niet te verwachten.

12. Doe niet alles alleen

Laat iemand met je meekijken om kritiek te geven op je teksten. Dat kan een vriend zijn, maar ook een expert.

Betere webteksten nodig?

Kan jouw website of intranet wel een update krijgen en wil je je boodschap duidelijker naar voren brengen? Bij 7talents beschikken wij over online communicatieprofessionals die op interim basis jouw afdeling kunnen komen versterken. Neem contact met ons op voor meer informatie.