Communiceer om vertrouwen op te bouwen

Het is heel belangrijk om voortdurend te werken aan een goed onderling vertrouwen binnen een organisatie. Teams moeten op een goed niveau kunnen werken en hier is vertrouwen voor nodig. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om vertrouwen uit te stralen naar klanten toe. Veel bedrijven vinden het lastig om communicatie in te zetten voor de opbouw van vertrouwen. Wij geven je drie mogelijkheden om dit eenvoudig te doen.

1. Communiceer over beslissingsvrijheid

We werken in een flexibele maatschappij. Inmiddels zijn we allemaal wel bekend met ‘het nieuwe werken’. Het uitvoeren van een functie kan steeds meer op een eigen manier. Het is goed om intern te communiceren over beslissingsvrijheid binnen de functie en de toepassing daarvan. Door medewerkers steeds te stimuleren om taken op een eigen manier uit te voeren ontstaat er binnen het team ook steeds meer ruimte voor ontwikkeling. Onderzoek toont aan dat medewerkers die het vertrouwen ontvangen om de functie naar eigen inzicht in te vullen en uit te voeren meer vertrouwen hebben in de toekomst binnen het bedrijf. Daarnaast ligt de werktevredenheid hoger en bestaat er ook meer betrokkenheid.

2. Communiceer over de waarde van elke medewerker

Iedere medewerker, of deze nu onderdeel uitmaakt van een team of niet, heeft een speciale waarde voor het bedrijf. Er worden immers taken door elke medewerker uitgevoerd die bijdragen aan het succes van de onderneming. Door met regelmaat te communiceren over de waarde van iedere medewerker maak je de betrokkenheid groter. Het geeft de medewerker meer zelfvertrouwen en zo ontstaat er een steeds betere vertrouwensband. Een goede manier om medewerkers op dit vlak te stimuleren is het voeren van talentgesprekken.

3. Transparantie in de organisatie

De laatste belangrijke factor voor het vergroten van het vertrouwen door middel van communicatie is openheid van zaken. Een goede mate van transparantie in de organisatie zorgt ervoor dat medewerkers zich veilig voelen. Er moet een psychologische veiligheid worden gerealiseerd om een goed vertrouwen op te bouwen. Communicatie over informatie en feiten is hierbij belangrijk, maar er moet ook zeker voldoende communicatie over meningen zijn. Dit zorgt voor een wederzijds respect dat bijdraagt aan de opbouw van vertrouwen.

Een goede communicatieprofessional nodig?

Bestaat er te weinig communicatie binnen het bedrijf om het vertrouwen goed op te bouwen? Dan kan de aanwezigheid van een communicatieprofessional hier verandering in brengen. Zoek jij naar een communicatieprofessional voor een tijdelijke of vaste aanstelling? Dan helpt 7Talents je graag verder. Neem gerust eens vrijblijvend contact met ons op.