Onderzoek: consumenten zijn app-moe

Bureau Havas onderzocht wereldwijd de relatie tussen mens en technologie. Voor bedrijven is dit onderzoek natuurlijk van groot belang, omdat technologie steeds vaker de manier is waarop bedrijven consumenten bereiken. Het beste voorbeeld zijn de extraatjes die worden geboden als je de app van het bedrijf downloadt.

Dat is op zich natuurlijk ook logisch, omdat uit het onderzoek ook blijkt dat we steeds meer ‘vergroeid’ raken met onze smartphone. Maar voor wie nog een plaatsje zoekt tussen de vele apps die al op de meeste smartphones staan een waarschuwing: consumenten zijn inmiddels app-moe.

De strijd om de ruimte

De helft van de bezitters van een smartphone geeft aan genoeg apps te hebben en geen nieuwe te willen toevoegen. In Nederland is dat percentage zelfs nog hoger, vooral bij vrouwen en millennials. Als je als merk hiertussen wilt komen, zul je dit dus ten koste van een andere app moeten doen of de app bijzonder interessant moeten maken. De Chinese app WeChat lijkt een oplossing te hebben gevonden door ook andere populaire diensten te omsluiten, zoals tickets kopen of een taxi bestellen. De app neemt weinig ruimte in en heeft inmiddels 1 miljard gebruikers.

Meer social media gebruik

In Nederland geeft een kwart van de millennials aan de sociale media als enige nieuwsbron te gebruiken. Wereldwijd is dit zelfs 50%. Toch is men ook erg kritisch op, omdat 46% het belemmerend vindt voor kritisch denken en het tijdverspilling noemt als het aankomt op het vergaren van objectieve nieuwsfeiten. Toch blijft men deze kanalen bijzonder trouw. Dat is iets wat bedrijven die de aandacht van de consument zoeken zeker moeten beseffen.

Bijzonder op de social media is ook dat dat bijna een kwart van de ondervraagde millennials zijn social persona leuker vindt dat zijn of haar echte persoonlijkheid. Velen geven zelfs aan depressief te worden van het kijken naar de perfecte profielen van anderen.

Zakelijke kansen

Een aantal conclusies zijn opvallend en van belang voor jouw als communicatieprofessional:

  • De smartphone wordt steeds belangrijker in het leven van de consumenten.
  • Een app moet meer bieden dan voorheen om een plaatsje te krijgen op de smartphone.
  • Ondanks kritiek zijn de sociale media niet meer weg te denken als belangrijke bron voor informatie ten behoeve van mensen, in het bijzonder generatie Z.

Online professional nodig?

Wil je een app lanceren of het gebruik van je bestaande app gaan vergroten, maar mis je kennis en mankracht op een app dagelijks bij te houden met content? Neem contact met ons op en wij hebben de tijdelijke communicatieprofessional die je daarmee van dienst kan zijn!