Heb je contentmanagement op orde!

Hoogwaardige artikelen, creatieve video’s en regelmatige updates: een goede contentstrategie is onmisbaar voor het bereiken van je doelgroep. Maar wanneer plaats je precies een onlineliner op Twitter? En welke blogpost is interessant om te lezen? Naast je contentstrategie is het ook belangrijk om je contentmanagement op orde te hebben. Alleen zo ben je verzekerd van een groeiend aantal volgers.

Sociale media als aanmaakblokjes

Het begint voor bedrijven en organisaties allemaal bij content marketing: aandacht krijgen door inhoudelijke verhalen. Sociale media zijn het middel om die aandacht te genereren, niet het doel. Het verhaal zelf staat altijd op de voorgrond. Social media berichten zijn net als aanmaakblokjes. Ze helpen het vuurtje op te stoken. Maar ze zijn het vuur niet.

Kiezen van de juiste kanalen

Hoe kies je precies het juiste sociale mediakanaal om je verhaal in de schijnwerpers te plaatsen? Met deze zes tips houd je je contentmanagement op orde.

1. Ken je doelgroep

Het effectief managen van content begint bij de doelgroep. Zorg dat je je doelgroep kent. Breng je potentiële lezerspubliek in kaart en sluit aan bij hun behoeften en interesses.

2. Wees lang van stof

Het lijkt in strijd met het adagium van ‘kort maar krachtig’, maar een goed verhaal mag best wat ruimte kosten. Een minimum van zeshonderd woorden kun je best aanhouden. Uit onderzoek blijkt dat lezers zich meer van een tekst herinneren naarmate deze langer was. Hoe langer dus je verhaal, hoe groter de kans dat mensen het zich zullen blijven herinneren.

3. Creëer diepgang

Bij goede content kunnen bedrijven clichés, lege slogans of opsommingen van steekwoorden maar beter vermijden. Mensen lezen vooral graag teksten die iets toevoegen. Hoe meer diepgang, hoe groter de kans op succes.

4. Kies de juiste vorm

Content bestaat in eindeloos veel variaties. Welke vorm je kiest is afhankelijk van de doelgroep. Voor een zorginstantie kan een interview de ideale vorm zijn. Een specialistische doelgroep leest dan misschien weer liever een informatief artikel.

5. Zeg het met expertise

Wat je ook zegt, zeg het met expertise. Als je lezers merken dat je weet waar je het over hebt, straalt jouw deskundigheid af op het bedrijf. Een journalistieke aanpak doet soms wonderen.

6. Vermijd reclameslogans

Naast do’s zijn er ook don’ts. Opdringerige reclametaal is een absolute no-go. Het belang van de lezer moet altijd centraal staan, niet dat van het bedrijf.

Wil je meer weten of ben je op zoek naar een tijdelijke communicatieprofessional om jouw contentmanagement te optimaliseren? Aarzel niet en neem contact op met 7talents!