6 Manieren om de doelgroep te overtuigen

Zakelijk succes komt niet uit de lucht vallen. Wil je je producten of diensten met succes kunnen verkopen, dan zul je je doelgroep moeten overtuigen. Maar hoe trek je mensen echt over de streep? Daar zijn verschillende manieren voor. In dit artikel lees je er zes.

1. Voor wat hoort wat

Wederkerigheid is volgens sociaal psycholoog Robert Cialdini een natuurlijke basis voor vertrouwen. Als we iets voor de ander doen, dan zal die ander meestal ook iets terug willen doen. Trakteer je medewerkers of relaties dus zo af en toe op een cadeautje of een welgemeend compliment. Als gevolg zullen zij zich gewaardeerd voelen, waardoor ze bereid zullen zijn om meer voor je te doen.

Door iets weg te geven aan potentiële klanten zullen zij eerder iets bij jou gaan komen.

2. Creëer een gevoel van exclusiviteit

Waarom vechten mensen om een designercollectie, maar kijken ze nauwelijks om naar een ‘gewoon’ H&M’etje? Het antwoord is simpel: schaarste. We zijn nu eenmaal geneigd om dingen die schaars zijn hoger aan te slaan. Maak gebruik van dit principe door je troeven niet direct uit te spelen. Laat je werknemers moeite doen om een dure training te volgen of een bonus te bemachtigen. Zo creëer je een gevoel van exclusiviteit.

3. Maak een deskundige indruk

De eerste indruk is cruciaal. Klanten gaan er over het algemeen van uit dat mensen die gezag en autoriteit uitstralen, ook kennis en macht in huis hebben. Nette kleding, maar ook titels en attributen helpen om geloofwaardig over te komen. Investeer dus in nette kleding, hoffelijke manieren en een goede introductie van werknemers die het woord nemen.

4. Een heldere visie en missie

Geloofwaardigheid begint bij een heldere visie en missie. Klanten en werknemers vormen zich dan gemakkelijker een indruk van het bedrijf. Ze weten waar het voor staat, welke waarden het omarmt en welke bedrijfsdoelen het nastreeft. Bij zo’n organisatie voel je je gemakkelijker betrokken. Communiceer dus regelmatig de bedrijfsdoelen en de weg ernaar toe. Goede voorbeelden zijn Rituals en Tesla.

5. Positieve stimulans

Mensen zijn sociale dieren. Als 99% van de reviews op internet positief is, dan zal dat de drempel verhogen om een negatieve te posten. Dit komt volgens sociaal psycholoog Robert Cialdini doordat mensen geneigd zijn om elkaars gedrag te kopiëren. Maak hier gebruik van door het positieve gedrag van de meerderheid te benadrukken. Gegarandeerd: het werkt beter dan sancties of dreigementen.

6. Benadruk de band

Is iemand al twaalf jaar een zakenrelatie? Is iemand al drie jaar een trouwe klant? Heeft een werknemer goede dingen voor het bedrijf gedaan? Aarzel niet om het te benoemen. Hierdoor creëer je sympathie en betrokkenheid, waardoor mensen bereid zullen zijn om meer voor je te doen.

Communicatiemiddelen

Deze zes manieren kun je al prima inzetten in je communicatiestrategie, maar hebben natuurlijk nog wel een aanpassing nodig naar jouw markt en organisatie. Wil je groeien als organisatie en heb je daar tijdelijk een communicatieprofessional voor nodig? Neem dan contact met ons op. 7talents heeft een groot bestand aan professionals die per direct kunnen beginnen!