Generatie Z op kantoor: wat doe je ermee?

De jeugd heeft de toekomst en dat geldt ook voor de arbeidsmarkt. Als werkgever kan jij je beter dus maar vast gaan voorbereiden op generatie Z, want dat is de groep die binnenkort ook bij jou op de werkvloer te vinden zal zijn. De geschiedenis herhaalt zich telkens en dus heeft iedere generatie zijn eigen bijzonderheden.

Is generatie Z uniek en zoveel anders dan de voorgaande generaties? Misschien niet, maar het is toch wel verstandig om je vast voor te bereiden.

Wie zijn generatie Z?

Als je geboren bent tussen 1995 en 2010 behoor je tot generatie Z. Het grootste deel hiervan zal je dus nog in de schoolbanken aantreffen. De groep wordt ook wel de ‘digital natives’ genoemd. Voor hen is Hyves geschiedenis en is Facebook voor ‘ouderen’. Instagram, Snapchat en YouTube zijn populair bij deze generatie.

Deze groep jongeren gebruikt gemiddeld zo’n 5 schermen tegelijk en heeft volgens onderzoekers een spanningsboog van hoogstens 8 seconden. Ze hebben ook hun Y-ouders problemen zien hebben met het behouden van hun baan tijdens de financiële crisis en zijn opgegroeid in het tijdperk van terrorisme.

Generatie Z en de werkgever?

Generatie Z zal de wereld willen veranderen en denkt zelfs dat ze de wereld zullen veroveren. Ze zijn ‘bewoner’ van het internet dat geen grenzen kent. Werken en samenwerken is voor hen dus niet per se verbonden met een plaats. Ze kennen de mogelijkheden van Whatsapp, Skype en FaceTime en voelen zich dus niet gebonden aan een bureau of zelfs een vaste kamer.

Voor hen is flexibiliteit en vrijheid een noodzaak. Ze willen het liefst horen wat er precies moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Het hoe en waar regelen ze dan wel zelf. Dat betekent ook dat ze weinig op hebben met hiërarchische verhoudingen en bij voorkeur werken in een zo plat mogelijke organisatie.

Klaar voor generatie Z?

Als jij straks met generatie Z aan de slag gaat, kun je maar beter rekening houden met de wijze waarop zij zullen gaan werken om tot een goede samenwerking te komen. De belangrijkste kernpunten zijn:

  • To the point en geen overbodige informatie
  • Vrijheid in de wijze waarop en de plaats waar de klus moet worden uitgevoerd
  • 5 schermen die noodzakelijk zijn voor hun ‘welzijn’

Zoek je een tijdelijke junior communicatieprofessional voor jouw project? Neem dan contact met ons op!