Wat kan LinkedIn marketing opleveren?

Waar we vroeger afhankelijk waren van een beperkt aantal mediakanalen, waarvan de meeste tegen betaling, hebben we tegenwoordig een ruimere keuze. De social mediakanalen van vandaag de dag kunnen ook voor bedrijven een ideale optie zijn om een product of dienst te promoten. Sommige brands of andere organisaties maken hier ook veelvuldig gebruik van.

Toch is het allemaal niet zo simpel als het lijkt, met zomaar wat foto’s of teksten op Facebook of LinkedIn plaatsen, ben je er nog niet. Sterker nog, het kan ook averechts werken. Het is dus belangrijk om te weten hoe je de social media het beste gebruikt om een doeltreffend resultaat te behalen. Hoe kun je bijvoorbeeld LinkedIn optimaal gebruiken?

Zorg voor interactie

Er zijn een aantal opties waarmee je de zichtbaarheid van je bedrijf of organisatie kunt vergroten en om actief op zoek te gaan naar nieuwe klanten of relaties.

  • Persoonlijk profiel, ook van medewerkers
  • Een bedrijfspagina
  • Groepen
  • Verschillende publicatiemogelijkheden
  • Advertentiemogelijkheden
  • Extra tools: Dux-Soup en Sales Navigator

Allereerst moet je een keuze maken voor het soort profiel wat je aanmaakt bij LinkedIn. Een bedrijfsprofiel of een persoonlijke account, of beide? Welke optie je ook kiest, er is altijd één belangrijke regel: ‘gebruik het profiel niet alleen als zendkanaal, maar zorg voor interactie’. Het is nu eenmaal een feit dat mensen sneller reageren op een persoonlijk bericht, eerder dan op zakelijke content. Maak ook ambassadeurs van je medewerkers, de persoonlijke profielen worden gevolgd, niet de bedrijfsprofielen. Zij krijgen ook de meeste shares en likes.

LinkedIn optimaal benutten

Ondernemers zien graag direct resultaat en dat is meestal niet het geval bij dit soort marketing. De kosten voor het reclamemaken hoeven niet de pan uit te rijzen, maar het vraagt wel wat tijd. Niet alleen omdat je afhankelijk bent van het sneeuwbaleffect, maar ook omdat je marketing via bijvoorbeeld LinkedIn eigenlijk ook niet zomaar even tussendoor doet.

LinkedIn kan goed werken, maar dan moet je er zelf ook wat voor doen. Heb je er zelf het geduld niet voor, dan is er misschien iemand anders in het bedrijf die deze taak op zich kan nemen. Om een positief effect te creëren, moet er tijd en energie in gestoken worden.

Pluk de vruchten van LinkedIn

Natuurlijk kun je ook iemand inhuren, een tijdelijke communicatie professional. Deze persoon kan een aantal taken overnemen of een goede communicatiestrategie voor LinkedIn uitzetten. Onze professionals hebben een ruimte ervaring met online marketing en social media. Neem contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen.