Wat doet een overname voor je merkidentiteit?

Wat doet een overname voor je merkidentiteit?

Wat doet een overname voor je merkidentiteit?

Voor bedrijven is de merkidentiteit het meest waardevolle bezit. In de meeste gevallen kost het jaren om een sterk merk en een stabiele merkidentiteit op te bouwen. Wanneer het eenmaal gelukt is om een positieve merkidentiteit op te bouwen waar consumenten goed op reageren, dan is het natuurlijk belangrijk om dit zo te houden. Toch blijkt dit in de praktijk niet eenvoudig wanneer er sprake is van een overname.

Overname kan schadelijk voor de merkidentiteit zijn

Een overname kan ervoor zorgen dat de consument niet meer zo positief op de merkidentiteit reageert. Hierdoor kunnen inkomsten verloren gaan en kan het bedrijf te maken krijgen met behoorlijk wat negatieve effecten. In de meeste gevallen blijkt dat de goede merkidentiteit beter beschermd blijft wanneer de oprichters mee worden genomen bij de overname. Een overname brengt vaak hoge kosten met zich mee en veel bedrijven hebben moeite met het compenseren van deze kosten en het creëren van extra waarde voor de consument, volgens een onderzoek dat door Elisa Maira van de Rotterdam School of Management, Erasmus University, werd uitgevoerd.

Consumenten kijken naar eigen identiteit

Het effect van een overname op de merkidentiteit blijkt ook in verhouding te staan met de identiteit van de consument. Merken kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën, namelijk merken die iets zeggen over de identiteit van de consument, zoals mode, sieraden en parfums, en merken die niets zeggen over de eigen identiteit. Hierbij valt te denken aan gebruiksproducten, zoals computers, smartphones of gereedschappen. Consumenten hebben geen moeite met het kopen van producten uit deze laatste categorie van een overgenomen onderneming. Gaat het om het kopen van een merk dat wel iets over hun eigen identiteit zegt? Dan kopen zij liever niet bij een bedrijf dat is overgenomen.

Identiteitsverlies beperken

Identiteitsverlies komt dus het sterkst voor bij merken waarmee consumenten uitdrukking geven aan hun persoonlijke identiteit. Zeker voor deze bedrijven is het belangrijk om het identiteitsverlies te beperken tot een minimum. Dit gebeurt het best door extra waarde voor de consument te creëren. De overname moet door de consument worden ervaren als iets positiefs. Dit wordt gerealiseerd door goed te communiceren naar de consument toe, op een overtuigende en heldere wijze. Transparantie is zeer belangrijk.

Een communicatietalent inschakelen?

Heb jij te maken met een overname en wil je verlies van merkidentiteit zo veel mogelijk voorkomen? Dan heb je natuurlijk een goed communicatietalent nodig. Deze vind je bij 7Talents, zowel voor een tijdelijke als voor een vaste aanstelling. Voor meer informatie of advies kun je natuurlijk altijd even contact met ons opnemen.