De 3 risico’s van een open kantoor

De 3 risico’s van een open kantoor

De 3 risico’s van een open kantoor

Uit recent onderzoek blijkt dat medewerkers in open kantoren 70% minder face-to-face gesprekken met elkaar voeren. Veel communicatie wordt namelijk vervangen door e-mail en Slack, wat de productiviteit en de kwaliteit van werk niet ten goede komt. Daar komt nog bij dat luidruchtige kantoortuinen slecht zijn voor de concentratie en stress en ziekteverzuim bevorderen. Wat zijn de risico’s van een open kantoor?

Onderzoek door Harvard Business School

Hoogleraar Ethan Bernstein, verbonden aan de Harvard Business School, onderzocht de communicatie van 150 medewerkers van twee Fortune 500-bedrijven. Hij ontdekte dat werknemers in gesloten kantoren elkaar wekelijks gemiddeld 5,8 uur spreken. In kantoortuinen is dat nog slechts 1,7 uur. Ook sturen werknemers in kantoortuinen elkaar 56% meer mails en 67% meer chatberichten.

Het ideaal van het kantoor als ‘open office’ waar druk gecommuniceerd wordt, lijkt hiermee rijp voor de prullenbak. In de praktijk lijkt het er eerder op dat werknemers in kantoortuinen zich zo goed mogelijk van elkaar proberen te isoleren. Hoe ziet jouw werkplek eruit?

Risico’s van een open kantoor

Dit zijn volgens Bernstein de belangrijkste drie risico’s van een open kantoor:

1. Een open kantoor ondermijnt de productieve privacy

Een open kantoor is geen synoniem voor open communicatie. Het onderzoek van Bernstein toont dat mensen een natuurlijke behoefte hebben aan privacy. Krijgen de werknemers genoeg privacy, dan stijgt de productiviteit. Is dat niet het geval, dan grijpen de werknemers naar middelen om hun privacy veilig te stellen. Ze sluiten zich af door een koptelefoon te dragen of e-mails te versturen.

2. Smart werken? Niet in een open kantoor

Raar maar waar: bij een open kantoor daalt de collectieve intelligentie. Mensen gaan dus minder slim werken. Dit spreekt eerder onderzoek tegen, waarbij gesuggereerd werd dat de collectieve intelligentie juist stijgt naarmate mensen meer tijd doorbrengen in dezelfde ruimte. Volgens Bernstein is de hoge mate van prikkels en interactie verantwoordelijk voor deze daling. De combinatie van veel prikkels en weinig privacy ondermijnt de creativiteit en maakt dat werknemers eerder terugvallen op routine. “We willen niet het gevoel hebben dat we overal bekeken worden,” aldus Bernstein. “We hebben liever dat mensen ons online volgen, in plaats van elke beweging op kantoor.”

3. Werknemers communiceren anders (en niet beter)

Tot slot drukt Bernstein bedrijven op het hart om zich te realiseren dat open kantoren een grote invloed hebben op de manier waarop mensen met elkaar communiceren. Drukker mailverkeer betekent niet automatisch dat er ook effectiever wordt gecommuniceerd, en met de juiste mensen. Digitale communicatie kan fysieke communicatie niet 1-op-1 vervangen.

Optimale werkplek

Werk jij nu in een open kantoor of heb je een eigen ruimte? Zou je graag ergens anders willen werken om jezelf verder te ontwikkelen? Schrijf je dan nu in bij 7talents! Wij gaan dan op zoek naar een nieuwe uitdaging in de communicatiewereld.