8 Trends voor werving en selectie

De wereld van werving en selectie is de laatste tijd erg veranderd. Recruiters moeten zich tegenwoordig bijvoorbeeld niet meer alleen inzetten voor het binnenhalen van jong talent, maar zij moeten ook alles op alles zetten om dit talent vervolgens binnen de bedrijfsdeuren te houden. Zo zijn er nog enkele interessante nieuwe trends op het gebied van werving en selectie. Wij delen de 8 belangrijkste trends met je.

1. Inzet van werknemers

Kandidaten willen in deze tijd eigenlijk niet meer van een bedrijf horen wat zij mogen verwachten van een functie, maar willen horen van de werknemers die er al werken. Consumenten doen tegenwoordig bijna geen aankoop meer zonder eerst recensies van eerdere klanten te lezen en deze trend wordt nu overgenomen in de wereld van werving en selectie.

2. Werken op afstand

Lang reizen voor een functie die je echt leuk vindt.. Dat is er tegenwoordig niet meer bij. Kandidaten zijn steeds minder bereid om lang onderweg te zijn naar het werk, ongeacht hoe leuk de functie is. Daarom bieden steeds meer werkgevers de mogelijkheid om op afstand voor het bedrijf te werken, waardoor er wel een stuk persoonlijke interactie verloren gaat.

3. Eerst een contract, dan afstuderen

Bedrijven hebben de grootste moeite om goed en jong talent te scoren. Iedere onderneming aast op de studenten die net afgestudeerd zijn en voor het eerst het bedrijfsleven in gaan. Hierbij gaan bedrijven steeds verder, waardoor er nu vaak al contracten worden aangeboden aan studenten die nog moeten afstuderen. Hierdoor hebben de studenten zekerheid van een baan direct na het afstuderen.

4. Meer technologie in het proces

Recruiters moeten steeds meer plaats maken voor de technologie. We krijgen meer en meer te maken met kunstmatige intelligentie en dit zorgt ervoor dat het hele proces van werving en selectie kan plaatsvinden op hetzelfde digitale platform. Hierdoor is kunstmatige intelligentie goed in te zetten en blijft de rol van recruiters veranderen.

5. Meer interne kandidaten

Bedrijven kiezen er steeds vaker voor om bestaande werknemers verder op te leiden om hen intern te kunnen promoveren. Hierdoor hoeven de bedrijven niet op zoek te gaan naar kandidaten met een hoger kennisniveau, maar kunnen zij hierdoor de bestaande werknemers inzetten. Vervolgens kunnen zij op zoek gaan naar meer onervaren kandidaten om op de lagere functies in te zetten, waarna zij weer hogere functies kunnen gaan bekleden in de toekomst.

6. Korte sollicitatieprocedures

Sollicitatieprocedures konden enkele jaren geleden nog weken tot wel maanden in beslag nemen. De procedure werd opgesplitst in meerdere sollicitatieronden en meerdere kandidaten konden voor een tweede of derde gesprek op komen draven op de locatie van het bedrijf. Tegenwoordig wordt de sollicitatieprocedure zo kort mogelijk gehouden en er worden zo min mogelijk kandidaten uitgenodigd. De communicatie verloopt vaak via social media voor een snel verloop.

7. Kandidaat is koning!

Wanneer de communicatie met kandidaten start, dan moeten bedrijven ervan uitgaan dat deze kandidaten dit delen op social media. Worden deze kandidaten vervolgens niet netjes behandeld? Dan komt dit uiteraard ook op de sociale kanalen terecht en dit kan leiden tot klantverlies. Hierdoor moeten bedrijven de kandidaten steeds meer als koning gaan behandelen, zoals de klant ook koning is.

8. Kandidaten selecteren

Recruiters kunnen steeds meer middelen inzetten om het aantal kandidaten terug te brengen naar een zo klein mogelijke selectie. Zo kunnen zij zelfs gebruik maken van locatiegegevens van personen die actief zijn op de banenmarkt. Hierdoor kunnen zij gerichter gaan benaderen.

Op zoek naar goede talenten?

Ben jij nog op zoek naar tijdelijke of vaste communicatietalenten? Dan is het niet nodig om een heel proces op te starten. Bij 7Talents vind je altijd de juiste professionals voor jou organisatie. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie.