Analyseer koopgedrag klanten voor betere communicatie

Het oude gezegde ‘de klant is koning!’ neemt tegenwoordig andere vormen aan. Hier moeten vooral bedrijven bij B2B transacties aan wennen. Het is tegenwoordig allang niet meer zo dat je als de enige groenteboer in het dorp kan zeggen ‘Sorry ik heb geen bananen meer, u zult het met appels moeten doen.’ Voor jou nog 10 anderen die wél anticiperen in de behoeften van hun klanten en meer bananen in huis hebben gehaald.

Van B2B & B2C naar B2E

Vooral de regels van B2B beginnen steeds vaker te lijken op de interactie met B2C. B2B bedrijven moeten steeds vaker koopgedrag van klanten analyseren voor betere communicatie. Om geen winst te laten liggen moeten bedrijven tegenwoordig niet alleen bij consumenten maar ook bij B2B anticiperen in de wensen van de klant. De traditionele scheidingslijn tussen B2B en B2C begint steeds meer te vervagen. Er is dan ook steeds meer spraken van een B2E mentaliteit, oftewel: Business-to-Everyone.

Wat vinden B2B klanten belangrijk?

Net zoals consumenten vinden bedrijven die aankopen doen het steeds belangrijker dat er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan voordat ze met je in zee willen. Denk hierbij aan de volgende voorwaarden:

  • Transparantie, vertrouwen en privacy.
  • Waar een merk voor staat.
  • Klantenervaring

Wat houdt dit in?

Transparantie, vertrouwen en privacy zijn tegenwoordig niet alleen meer voorwaarden waar een consument naar vraagt. Bedrijven willen ook steeds vaker dat hun persoonlijke gegevens beschermd worden en willen transparantie over de manier van werken. Nog belangrijker vinden B2B klanten dat een merk ergens voor staat. Het doel hebben om plastic vervuiling tegen te gaan door fruit te vervoeren in stoffen zakjes is een voorbeeld van zo een doel. Wat betreft klantenervaring verwachten B2B klanten ook steeds vaker gebruik te kunnen maken van technologie en service waarbij hun voorkeuren bekend zijn.

Personalisatie

Personalisatie door middel van het analyseren van koopgedrag is dan ook een essentieel onderdeel van communicatie en werving. Hierbij vervaagt het B2B en B2C onderscheid steeds meer tot een algemene groep van B2E, waarbij meer transparantie en persoonlijke klantenervaring een pré is. Eigenlijk is dit helemaal niet zo vreemd als je bedenkt dat achter elk B2B contact een individu of een groep aan individuen zit die in hun eigen tijd ook consumenten zijn. Door technologie is het tegenwoordig mogelijk om de focus te leggen op B2E. Meer leren over B2E? Vraag gerust informatie op bij 7Talents voor een tijdelijke communicatie specialist.