Hoe authentiek is jouw content strategie?

‘Content is King’ is een bekende uitspraak die iedereen in de marketing- en communicatiewereld wel kent. Met inhoudelijke en interessante content trek je klanten aan. Dit betekent niet dat je maar zoveel mogelijk content moet maken of dat je zomaar een paar ideeën moet uitvoeren om de aandacht te trekken. Anno 2019 draait het om authentieke content. In dit blog kijken we hoe voetbalclubs het gebruiken in hun content strategie.

Authenticiteit is de sleutel tot succes

Tegenwoordig is er sprake van een overvloed aan content, ook in de voetbalwereld. Het is van groot belang om als voetbalclub en organisatie authentiek te blijven. De content moet passen bij de identiteit van de club, de fans en de doelgroep. Op dit moment passen te weinig voetbalclubs dit op succesvolle wijze toe. Te vaak creëert men content om de content. Het budget maakt niet zoveel uit, want zowel grotere als kleinere clubs begaan deze fout. Er is meer nodig dan een kijkje achter de schermen om fans te betrekken bij de club. Er wordt simpelweg te weinig rekening gehouden met de identiteit en de kernwaarden van de club.

Documentaires van Juventus en Sunderland

Kijkgedrag op Netflix laat duidelijk zien dat de huidige voetbalfan behoefte heeft aan authenticiteit. Zo vind je op Netflix momenteel de documentaire ‘First Team Juventus’. Het volgt de ploeg uit Turijn, die zich graag nog meer op de kaart wil zetten. Ondanks dat de documentaire een blik werpt achter de schermen, kreeg het de nodige kritiek te verduren. Kijkers vonden de club ‘te glad’ en ‘te gelikt’.


Juventus kan nog wat leren van de documentaire ‘Sunderland Til I Die’, over het wel en wee van de Britse voetbalploeg Sunderland. Hierbij volg je de Britse club nadat het degradeerde uit de Premier League. Je bent getuige van een grauwe realiteit waarin een ploeg het hoofd boven water probeert te houden in zware tijden, en de authenticiteit van dat alles werkt goed.

Identificatie en emotie in het voetbal

Iedere voetbalclub heeft een eigen identiteit waar fans zich mee moeten kunnen identificeren. Zodoende is het belangrijk dat het content team van een voetbalploeg precies weet wat de identiteit is. Wat maakt de club uniek en wat betekent het voor de fans? Pas daarna is het tijd om content te maken. Voetbal is emotie en de fans moeten dit kunnen voelen. Een lastige wedstrijd die uiteindelijk toch gewonnen werd in beeld brengen zorgt voor een gevoel van eenheid onder fans. Kortom: de content van een voetbalploeg moet origineel zijn en een eigen identiteit hebben. Door niet te kopiëren en authentiek te zijn kan iedere club, groot of klein, de social media wereld veroveren.

Content voor organisatie

De lessen die gelden voor de voetbalclubs kunnen we ook vertalen naar organisaties. Content maken kan iedere organisatie, maar het maken van authentieke content is steeds belangrijker. Met authentieke content kun je écht de connectie met je doelgroep maken. Vind je het lastig om authentieke content te bedenken?

Onze communicatieprofessionals hebben veel ervaring met het ontwikkelen van een juiste online strategie. 7talents beschikt over een groot netwerk van communicatieprofessionals die direct beschikbaar zijn voor interim opdrachten. Neem contact met ons op voor te bespreken wat voor ondersteuning u zoekt.