Boost je persbericht: 5 tips voor meer bereik!

Voor elk bedrijf of product geldt dat één ding het aller- allerbelangrijkste is: aandacht, aandacht, aandacht. Een goede manier om in één keer heel veel mensen te bereiken is via een persbericht. Met een bericht over jouw bedrijf of product op een nieuwssite is je bereik in éen klap groot. Een goed persbericht maken is echter nog niet zo gemakkelijk, maak daarom gebruik van de volgende vijf tips.

Tip 1: Vind nieuws of maak het

Wanneer een nieuwsmedium (krant, nieuwswebsite, radio, blog etc.) een persbericht krijgt, is de eerste vraag die ze zich stellen: is dit nieuws? Zorg dus dat je nieuws hebt en dat dat duidelijk is. ‘Wij verkopen duurzame tandenborstels’ is geen nieuws, maar je zou wel kunnen constateren dat je product totaal nieuw in Nederland is, of dat de aandacht explosief stijgt, dán is het wel nieuws.

Tip 2: Think big, maar niet te

Bedenk goed aan wie je je persbericht richt. Think big: niet geschoten is altijd mis. Houd er tegelijkertijd rekening mee dat je bij sommige nieuwsmedia toch geen kans hebt. Met een berichtje over duurzame tandenborstels haal je het waarschijnlijk niet bij de NOS of de Volkskrant, maar een lokale site of een blog over duurzaamheid kan zomaar interesse hebben.

Tip 3: De toon maakt of breekt het

De toon van het persbericht is heel erg belangrijk. Zorg altijd dat de journalist niet denkt dat het reclame is of subjectieve informatie, dan ben je sowieso kansloos. Een paar tips:

  • Zorg voor een informatieve kop waaruit meteen duidelijk is wat het nieuws is
  • Schrijf het artikel in de derde persoon (dus ‘BioTand verkoopt…’ in plaats van ‘wij verkopen…’)
  • Vermijd subjectieve termen als ‘beste’, ‘mooiste’ of ‘bijzondere’

Tip 4: Besteed aandacht aan je vormgeving

Als een persbericht er slordig uitziet, verdwijnt het onmiddellijk in de prullenbak. Zorg dus voor een neutrale en professionele uitstraling. Schrijf de informatie in de e-mail, maar voeg ook een pdf toe. Lever ook altijd beeld (foto, logo) aan van voldoende kwaliteit.

Tip 5: Pas bericht aan aan doelgroep

In de hoos aan persberichten die sommige media binnenkrijgen, is het zaak om op te vallen. Het kan daarbij handig zijn het persbericht een beetje naar het doelmedium toe te schrijven. Misschien kun je het bijvoorbeeld koppelen aan de plaats (provincie, stad) van het medium, of een specifiek interessegebied.

Zoals wellicht duidelijk is het schrijven van een persbericht een precieze aangelegenheid. Als je een tijdelijke communicatieprofessional kunt gebruiken om je daarbij (of bij andere communicatiezaken) te helpen, ben je bij ons ook aan het goede adres. Neem meteen contact op met 7talents.