Communicatie in B2B gaat verandering door

Digitale ontwikkelingen hebben ook invloed op B2B-marketing. Sterker nog, kunstmatige intelligentie, big data en snelle innovaties brengen continue verandering. Hoewel digital een steeds belangrijker rol speelt, wordt er tegelijkertijd ook steeds meer gevraagd om een menselijke benadering. Hoe kun je als marketeer het beste een persoonlijke en creatieve B2B-campagne opzetten?

B2B-marketing steeds creatiever

Er is sprake van een verandering in B2B-campagnes. B2B-marketeers worden steeds creatiever en gebruiken allang niet meer alleen USP’s en technische specificaties. Ze lijken als het ware ‘wakker geschud’ en komen steeds vaker met verrassende campagnes op de proppen. Een goed voorbeeld daarvan is een reclame van Volvo trucks, waarbij je de CEO ziet staan op vrachtwagen. Hij hangt met een ‘draadje’ aan een torenkraan. De boodschap van deze ‘spannende’ reclame is dat niemand zich zorgen hoeft te maken, want de Volvo trucks zijn zeer sterk en robuust.

Effecten ander soort B2B-campagne

De tijd dat B2B als ‘saai’ werd omschreven is voorgoed verleden tijd. Met een vleugje entertainment en humor en een flinke dosis creativiteit wordt het productverhaal een stuk interessanter. De positieve effecten zijn meteen te merken. Zo leidt een dergelijke manier van B2B-marketing tot meer bereik en een succesvolle leadgeneratie. De content is gericht op de potentiële klant en inspireert mensen. Ook beantwoordt het al je vragen en stelt het je op je gemak.

Op maat gesneden content

Om veranderingen in de B2B-marketing te bewerkstelligen is niet alleen goede content nodig. Het is minstens zo belangrijk dat het op maat gesneden is en dat het relevant is per fase in het koopproces. Op die manier begeleid je een potentiële klant tot een aankoop.

Waarom veranderd de B2B-marketing?

De vraag is natuurlijk: waarom hebben deze communicatie veranderingen in de B2B-marketing plaatsgevonden? De opkomst van succesvolle technologiebedrijven zoals MailChimp en Slack spelen zeker een rol. Ze zijn opgericht door getalenteerde millennials die net even een andere manier van denken hebben dan de vorige generatie. Het zijn ware pioniers die hip, creatief en persoonlijk zijn.

Dit brengt absoluut een verandering teweeg op de B2B-markt. De tijd van droge content is nu echt voorbij. In plaats daarvan wordt bestaande data gebruikt om marketingdoelen te realiseren. Deze data wordt onder andere gebruikt om een bepaalde doelgroep op een passende en creatieve manier te bereiken.

Omslag in het denken is nodig

Overigens is het wel zo dat veel marketeers deze omslag in het denken nog moeten maken. Een deel van hen vindt nog steeds dat een B2B-campagne bedrijfsgericht moet zijn en dat de focus moet blijven liggen op de specificaties van een product of dienst. Dit is achterhaald, oninteressant en blijft niet hangen bij de klant. Door de komst van de millennials op de B2B-markt zal een nieuwe manier van communicatie en marketing echter snel zijn weg vinden.

Heb jij een ervaren communicatieprofessional nodig met veel B2B-ervaring? Neem dan contact met ons op!