Zo moet een direct mail campagne niet

Een direct e-mailcampagne kan voor een bedrijf of organisatie zeer effectief zijn. Je kunt er potentiële klanten mee inspireren en een respons uitlokken. Maar dan moet je het natuurlijk wel goed aanpakken. Te vaak worden er fouten gemaakt bij een direct e-mail campagne. Wij hebben zes veelgemaakte fouten voor jou op een rij gezet.

Fout 1: Geen specifieke doelgroep

Wie een direct e-mailcampagne opzet moet een duidelijke doelgroep voor ogen hebben. Sommige ondernemingen denken dat het effectief is om zich te richten op iedereen. Het ‘niet-geschoten-altijd-mis’ principe heeft vaak juist een tegengesteld effect. Wanneer je mensen informatie stuurt die ze niet relevant en interessant vinden kan er ergernis ontstaan. Ze krijgen daardoor een negatieve associatie met jouw bedrijf of merk. Zodoende is het belangrijk dat je een duidelijke doelgroep hebt.

Fout 2: Een gedateerd adressenbestand

Om een e-mail naar je klanten te kunnen sturen heb je uiteraard een adressenbestand nodig. Helaas gaan sommige ondernemers de mist in door een verkeerd en gedateerd adressenbestand te gebruiken. Controleer je adressenbestand dan ook nauwkeurig voordat je begint met een direct e-mailcampagne. Doe dit desnoods elke maand, want sommige adressen kunnen snel verouderen. Stel jezelf een aantal vragen. Passen de mensen die je wil adresseren nog steeds bij je doelgroep en kloppen hun adressen nog?

Fout 3: De klant staat niet centraal

Een van de meest belangrijke regels uit de marketingwereld: stel de klant altijd centraal. Toch zijn er teveel ondernemers die de eigenschappen van hun product benadrukken in plaats van de voordelen die het biedt voor de klant. Dit terwijl het bij het benaderen van specialisten van belang is dat je de specifieke eigenschappen van bepaalde producten of diensten benadrukt. Ook bij het verspreiden van informatie is het belangrijk om jouw doelgroep duidelijk voor ogen te hebben. Vraag jezelf af: voor wie is het bericht bedoeld en hoeveel kennis heeft men?

Fout 4: Een te weinig opvallende mailing

Teveel bedrijven sturen een standaard mail die weinig opvalt. De kans is groot dat het bericht daardoor onderaan de stapel belandt. Zorg daarom altijd voor een opvallende boodschap met desnoods een gekleurde folder of brochure. Ook een afwijkend formaat zorgt ervoor dat de e-mail goed opvalt. Mensen worden namelijk nieuwsgierig van een grote envelop en vragen zich af wat er in zit.

Kortom: prikkel hun nieuwsgierigheid en stop desnoods een leuk presentje in de envelop. Daardoor onthouden mensen jouw bedrijf, merk of organisatie sneller. Let extra op:

  • Kleur van de envelop
  • Zit er iets kleins in? Een pen of sleutelhanger?
  • Bedrukking van de envelop

Fout 5: Slechte en onduidelijke content

Mensen hebben over het algemeen maar enkele seconden nodig om jouw boodschap te beoordelen. Vermijd daarom een te lange boodschap met vaag taalgebruik. Bij een ellenlange tekst vol onduidelijke afbeeldingen is de kans op afhaken behoorlijk groot. Investeer dan ook in pakkende teksten met interessante feitjes en informatie.

Fout 6: Niet of nauwelijks follow-up

Een andere fout die sommige ondernemers maken is dat ze niet of nauwelijks aandacht besteden aan de follow-up. Dit betekent dat ze na het versturen van de e-mail geen verdere actie ondernemen. Stel je voor dat iemand ingaat op je aanbod en jouw brochure bestelt. Het is zonde wanneer er daarna niets meer gebeurt. Een follow-up is juist noodzakelijk om de potentiële klant ervan te overtuigen dat hij of zij jouw product moet aanschaffen. Bel daarom binnen enkele dagen de klant die de informatie heeft aangevraagd en hou het contact warm.

Communicatieprofessional nodig?

Ben je benieuwd naar hoe u uw communicatie kunt verbeteren? Neem dan gratis en vrijblijvend contact op met 7talents voor een tijdelijke communicatieprofessional!