Hoe ethisch is neuromarketing?

Klanten onbewust sturen richting het maken van een bepaalde beslissing of het kopen van een bepaald product. Hoe meer er bekend wordt over de werking van de hersenen, hoe makkelijker dat gaat. Neuromarketing heet het, en het is aan grote opmars bezig. Aan de ene kant is het natuurlijk aantrekkelijk, aan de andere kant kun je de vraag stellen hoe ethisch zoiets is. Kan het überhaupt? En zo ja, tot hoe ver?

De grens tussen slimmigheidjes en neuromarketing

Hoewel het vakgebied van de neuromarketing groeit, is het geen harde breuk met dat wat marketeers en reclameprofessionals al eeuwen doen. Klanten beïnvloeden in hun keuze is de hele sport. Ook als je geen enkele kennis hebt over de precieze werking van het brein, ben je bezig te bedenken hoe klanten denken en daar op in te spelen. Indirect ben je dus ook met hun hersenen bezig. Gladweg zeggen ‘neuromarketing is ethisch’ of ‘neuromarketing is onethisch’ is dus een loze uitspraak. Het vereist een nadere inspectie. Wat doe je precies, en hoe?

Denk goed na

Hoewel ethiek natuurlijk overal zijdelings bij betrokken is, is het belangrijk om juist in een nieuw vakgebied als de neuromarketing goed na te denken. Stel een lijst op van go’s en no-go’s en geef voor jezelf antwoord op de belangrijkste vraag ‘waar ligt onze grens?’ Werk je in een groter bedrijf? Leg de beslissingen vast in een code en houd je hieraan. Dat voorkomt spijt achteraf.

Waar moet je rekening mee houden?

Een recht-toe-recht-aan antwoord op de vraag of neuromarketing ethisch danwel onethisch is, kunnen we hier natuurlijk niet geven. Wel zijn er een aantal vragen die je jezelf moet stellen en moet blijven stellen.

  • Hoe open ben je naar je klanten over het gebruik van neuromarketing? Transparantie is belangrijk.
  • Met welk doel gebruik je neuromarketing? Doe je iets goeds of onschuldigs, of beïnvloed je grote beslissingen?
  • Wie is je doelgroep? Neuromarketing bij kinderen, kwetsbare jongeren of ouderen is vrij snel not-done.
  • Wie beslist binnen ons bedrijf wat wel of niet kan?
  • Voldoe ik aan de wetgeving?

Communicatieprofessional

De neuromarketing ontwikkelt zich nog elke dag, en met elke ontwikkeling rijzen er nieuwe ethische vraagstukken. Maak ruimte en tijd vrij om erover na te denken. Een goede (tijdelijke) communicatieprofessional kan hierbij handig zijn. Neem daarvoor contact op met 7talents.