In 7 stappen goed Direct Mail inzetten

Direct Mail is nog altijd effectief, maar dan is het uiteraard wel belangrijk dat het op de juiste manier wordt aangepakt. Voorkom dat je kansen misloopt en lees onze 7 tips voor een effectieve Direct Mail-campagne.

1. Maak een goed plan

Direct Mail werkt niet zonder goed plan dat afgestemd is op de doelgroep. Het is belangrijk om een goede planning te maken en om de doelstellingen van Direct Mail helder te hebben. Stel daarom een plan op waarin onder meer duidelijk wordt wat er bereikt moet worden, welke reacties er worden verwacht en hoe de opvolging wordt gerealiseerd.

2. Controleer het adressenbestand

Of je nu een Direct Mail per post of mail verstuurt, zorg dat het adressenbestand up to date is. Het komt in de praktijk vaak voor dat vrouwen aangesproken worden als heer, of andersom. Ook spelfouten in de namen komen vaak voor en dat getrouwde vrouwen ongewenst met hun meisjesnaam worden aangesproken. Dergelijke fouten kunnen goed worden voorkomen door het adressenbestand regelmatig te controleren en te updaten.

3. Gebruik duidelijke taal

Mails belanden vaak te snel in de digitale prullenbak doordat de boodschap niet begrepen wordt. Om Direct Mail effectief te maken is het belangrijk dat de inhoud van de mail direct wordt begrepen door de ontvanger. Maak de communicatie daarom begrijpelijk, goed leesbaar en gewoon duidelijk voor iedereen. Natuurlijk is een goed design ook heel belangrijk voor het succes van je Direct Mail. Maak het aantrekkelijk.

4. Een persoonlijk niveau

We leven in een tijd waarin het heel eenvoudig is om communicatie te personaliseren. Doe dit ook. Ontvangers worden niet blij van (te) algemene communicatie. Zij willen persoonlijk aangesproken worden, op een niveau dat bij hen past. Maak je Direct Mail daarom zo persoonlijk mogelijk om de verbinding met de lezer te zoeken.

5. Vergeet de call to action niet

Een goede call to action is heel belangrijk. Laat duidelijk zien wat jij verwacht van de lezer. Geef aan wat de volgende stap is, zoals het inschrijven voor een cursus of het aanvragen van een offerte. Het is voor jou belangrijk om te weten wat het doel van Direct Mail is, maar het is ook belangrijk voor de ontvanger om te weten wat de bedoeling is. Sluit daarom altijd af met een duidelijke call to action.

6. Test de resultaten

Ga niet zomaar uit van een bepaalde opzet, een bepaalde toon en een bepaald design. Wat voor jou werkt hoeft niet per se te werken voor de lezers. Maak daarom altijd meerdere varianten van een mailing en controleer de resultaten. Meten is weten. Analyseer de verkregen informatie en pas de volgende mailing hierop aan. Zo kun je iedere mailing effectiever maken door gebruik te maken van de resultaten van de vorige mailing.

7. Zorg voor een goede follow-up

Niets is zo belangrijk als een goede follow-up. Je kunt niet iets in iemands schoot werpen en er vervolgens niets meer mee doen. Je mag niet verwachten dat de lezer zelf aan de slag gaat. Neem de touwtjes in handen door te zorgen voor een persoonlijke follow-up, bijvoorbeeld door even een telefoontje te plegen naar de ontvanger van de mailing.

Leer van je communicatie

Communicatie is heel belangrijk voor het succes van ieder bedrijf en elke instelling. Hoe beter de communicatie, bijvoorbeeld door de inzet van Direct Mail, hoe beter de resultaten. Leer voortdurend van eerdere communicatie om toekomstige communicatie steeds verder te optimaliseren. Wil jij je daarbij tijdelijk of permanent laten ondersteunen door een communicatieprofessional? Dan heeft 7talents de professional in huis die jij zoekt. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op.