Hoe duidelijk is jouw merkbeschrijving?

In tegenstelling tot fysieke producten is een merk op het eerste gezicht iets dat abstract is. Een merk is niet direct een object waar je direct een voorstelling bij hebt en waarvan je kan beschrijven wat het is. Als ik ‘schoen’ zeg, dan is de beschrijving van dat object dat het een bescherming van je voet is dat in tal van maten en materialen verkrijgbaar is. Als je deze voorbeelden van merken hoort, hoe zou je ze dan omschrijven? Nike. Iittala. Ikea. Apple. Hoe duidelijk is jouw merkbeschrijving?

Van abstract naar concreet

Merkbeschrijving is essentieel voor her werven en behouden van klanten. Als je geen ijzersterke merkbeschrijving hebt zal je veel omzet mis kunnen lopen. Het feit dat merken vaak abstract zijn helpt niet mee in het wekken van vertrouwen en loyaliteit richting klanten. Je moet als merk dus ergens voor staan, iets waar klanten zich in kunnen vinden en mee kunnen associëren. Op die manier verander je een abstract concept als een merk naar iets tastbaars (namelijk je producten) dat vertrouwen en loyaliteit opwekt.

Herhaling wekt vertrouwen

Door herhaling kan je merk bij mensen in hun geheugen blijven hangen en ervoor zorgen dat ze keer op keer terugkomen. Het is dan ook belangrijk om ergens voor te staan en niet met alle winden (of trends) mee te waaien. Neem bijvoorbeeld het merk Iittala. Dit is een Fins merk dat handgemaakt glaswerk en servies verkoopt. De merkbeschrijving: ‘Timeless design since 1881’ is van generatie op generatie doorgegeven en wekt daardoor vertrouwen bij de klant op. Als je ziet dat andere mensen een bepaald merk kopen ga je ook zelf sneller op een aankoop over. Als je familie al generaties lang servies van Iittala koopt dan zal dat vertrouwen zelfs groter zijn.

Tips voor een duidelijke merkbeschrijving

Het voorbeeld van Iittala is wat je noemt effectieve en duidelijke merkbeschrijving. Het gevoel van vertrouwen dat het merk Iittala bij klanten oproept wordt geprojecteerd op de producten die het merk verkoopt. Tijdloos design dat zich al generaties heeft bewezen, wie wil dat nou niet? Hieronder de belangrijkste factoren van goede merkbeschrijving op een rij:

  • Standvastigheid en herhaling
  • Van abstract naar concreet
  • Gevoel van vertrouwen opwekken
  • ‘Don’t be a stranger’; bouw aan een relatie met je klanten
  • Kom na waar je voor staat; leef je merkomschrijving na.
  • Hulp nodig? Vraag 7Talents om advies!