Maatschappelijk betrokken werkgever is aantrekkelijk

Er is van alles wat een werkgever aantrekkelijk maakt: salaris natuurlijk, werkomgeving, collega’s, uitdagingen, maar ook maatschappelijke betrokkenheid, zo blijkt. Werkgevers die betrokken zijn bij de maatschappij zijn populairder en aantrekkelijker en zorgen bovendien voor creatievere en meer geïnspireerde werknemers.

Wat is maatschappelijke betrokkenheid?

Maatschappelijke betrokkenheid kan voor een werkgever in van alles zitten. De maatschappij is een breed begrip, dus ook die betrokkenheid zich op allerlei manieren uiten. Het hoeft niet altijd groot te zijn, ook in kleine dingen kan maatschappelijke betrokkenheid al aantrekkelijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de volgende dingen:

  • Duurzaamheid op de werkvloer: bijvoorbeeld geen weggooi-koffiebekertjes maar ieder een mok, niet te veel printen
  • Investeringen in maatschappelijke projecten: bijvoorbeeld in de vorm van een sponsoring
  • Werknemers: bijvoorbeeld het verwelkomen van nieuwe Nederlanders op de werkvloer of het plaats geven aan arbeidsbeperkten.

Bedenk voor jezelf op welke manier jouw organisatie maatschappelijk betrokken kan zijn.

Wat zijn de voordelen

Nog los van het feit dat maatschappelijke betrokkenheid een intrinsieke waarde kan hebben, is het ook voor de werkgever een aantrekkelijke optie. Het blijkt namelijk een grote invloed te hebben op de werknemers. Dat geldt in de eerste plaats voor werkzoekenden. Mensen op zoek naar een baan zijn geneigd enthousiast te worden van bedrijven die maatschappelijk betrokken zijn. Ze solliciteren vaker en met meer overtuiging. Bovendien heeft het invloed op al bestaande werknemers. Het blijkt dat werknemers van maatschappelijk betrokken werkgevers zelf meer geïnspireerd zijn, creatiever en zich beter op hun plek voelen op kantoor.

Voor wie is het belangrijk

Het verschilt wel per beroepsgroep voor wie maatschappelijke betrokkenheid belangrijk is. Het blijkt vooral belangrijk zijn voor de nieuwe generatie aan werknemers, de zogenaamde generatie-Z. De werknemers, die vaak jong en nieuw op de werkvloer zijn, vinden maatschappelijke betrokkenheid belangrijk en maken op basis daarvan ook hun keuze voor de werkgever. In de regel neemt dat belang langzaam af met de leeftijd. Opvallend is ook dat die inspiratie voor lager opgeleiden belangrijker is dan voor hoger opgeleiden.

Communicatieprofessional extra inzetten

Maatschappelijk betrokken ondernemen kan veel voldoening beiden, voor een ieder die erbij betrokken is, en heeft dus onmiskenbare voordelen. Bent u in het kader hiervan (of om een andere reden) op zoek naar een goede tijdelijke communicatieprofessional? Dan helpen we u graag verder. Neem contact op met 7talents, dan laten we u kennis maken met de mogelijkheden.