Medewerkers zenuwachtig voor geven feedback

Sommige onderwerpen liggen behoorlijk gevoelig op de werkvloer. Het geven van feedback is er een van, zo blijkt uit een onderzoek van TrainTool. Ruim duizend kantoormedewerkers in Nederland werd gevraagd naar hun reactie op feedback. Over het algemeen is dit niet positief. Zo wordt 34 procent van de respondenten er zenuwachtig van en krijgt 46 procent last van knikkende knieën als ze zelf feedback moeten geven.

Feedback maakt ongemakkelijk

Alleen al bij het woord ‘feedback’ krijgen veel kantoormedewerkers een ongemakkelijk gevoel, zo maakt het onderzoek van TrainTool duidelijk. Minder dan helft van de respondenten, 39 procent, vraagt door wanneer ze kritiek krijgen. Ze proberen er van te leren en er hun voordeel mee te doen. 7 procent van de ondervraagden bedankt nadat ze kritiek hebben ontvangen. Veel werknemers vinden echter het niet fijn wanneer ze kritische feedback ontvangen. 19 procent schiet in de verdediging en 23 procent wordt er ronduit onzeker van.

Verschillende reacties per sector

Het onderzoek naar feedback op de Nederlandse werkvloer levert meer interessante resultaten op. Zo blijken de reacties per sector te verschillen. In de landbouw, bouw, industrie en energiesector ligt het aantal medewerkers die een secundaire reactie geeft opvallend hoog. Ongeveer 25 procent geeft aan de feedback eerst te verwerken voordat ze een reactie geven.

Bij de overheid en in het openbaar bestuur ontvangen medewerkers het meest kritiek zonder dat ze doorvragen, ongeveer 10 procent. In het onderwijs en de zorg blijkt men, bedoeld of onbedoeld, het vaakst in de verdediging te schieten. Ongeveer een kwart van de respondenten werkzaam in deze sectoren stribbelt tegen.

Jongere werknemers geven gemakkelijker kritische feedback

Soms moeten werknemers ook feedback geven. Hoe men daarmee omgaat verschilt per leeftijdscategorie. Zo geven jongere medewerkers gemakkelijker kritische feedback dan oudere werknemers. Ongeveer een derde van de respondenten in de leeftijdscategorie 18 tot 24 ervaart geen zenuwen als ze kritiek moeten geven aan een collega. Dit terwijl het percentage bij werknemers boven de 55 jaar slechts 16 procent is.

Een belangrijk leermoment

Volgens Marijn de Geus, CEO bij Traintool, wordt feedback altijd gegeven om vooruitgang te bewerkstelligen. Niet iedere medewerker vindt het fijn, maar het heeft wel vaak het gewenste resultaat. Feedback zorgt er namelijk voor dat een medewerker de juiste handvatten krijgt om nog beter te presteren. Wel speelt de manier waarop de feedback wordt gegeven een rol. Niet iedereen is even goed in het geven of ontvangen van kritiek. Het is belangrijk om open te staan voor elkaars inzicht. Daarnaast moet je altijd doorvragen, zo stelt De Geus. Bespreek tenslotte samen de vervolgstappen. Daarmee versterk je het onderlinge begrip en maak je van de feedback een belangrijk leermoment.

Ben je op zoek naar een tijdelijke communicatieprofessional? Neem dan even contact op met 7talents, want wij helpen je graag verder!