Middenmanagers belangrijk bij gedragsverandering

Middenmanagers zijn in bedrijven belangrijker voor het realiseren van gedragsveranderingen bij medewerkers dan de topmanagers. Natuurlijk worden de plannen, strategieën, missies en visies ontwikkeld door het topmanagement, maar de topmanagers zijn niet de aangewezen personen om de boodschap over te brengen aan het personeel. Hier spelen de middenmanagers een belangrijke rol in. Wat is de rol van communicatie bij managers en hoe kan dit bijdragen tot een blijvende gedragsverandering?

Communicatie binnen managementlagen

De managementlagen verdwijnen of vervagen steeds meer binnen de Nederlandse bedrijven. Toch is er binnen veel organisaties wel nog sprake van een aantal managementlagen. Hierin kunnen we vooral ook het middenmanagement en het topmanagement onderscheiden. Het is het verschil in communicatie dat ervoor zorgt dat middenmanagers wel kunnen zorgen voor gedragsverandering waar topmanagers dit niet kunnen.

Middenmanagers zetten plannen om in acties

Het topmanagement is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van plannen en strategieën. De medewerkers zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze specifieke plannen en strategieën. Hier zit het middenmanagement tussen. Het is daarom aan de middenmanagers om te zorgen voor het omzetten van de plannen in acties waar de medewerkers mee aan de slag kunnen.

Diverse dilemma’s voor middenmanagers

Wanneer we kijken naar de communicatie, dan zien we dat middenmanagers toch wel te maken hebben met een aantal belangrijke dilemma’s. Zo willen zij niet alles voor de medewerkers voorkauwen, maar willen zij wel goed duidelijk maken wat er wordt verwacht. Zij willen de medewerkers betrekken, zodat de medewerkers meer invloed hebben, maar zij willen niet blijven hangen in eindeloze discussies. Middenmanagers willen actief zijn in de veranderingen, maar willen zich ook inzetten om de rust te bewaren tijdens deze veranderingen.

Communicatiestrategie is nodig

Uiteindelijk komt alles uit op een effectieve en doelgerichte communicatie. Het middenmanagement moet gebruik kunnen maken van een communicatiestrategie die wérkt. Dit betekent dat de strategie moet werken voor de topmanagers en voor de medewerkers, maar natuurlijk ook voor de middenmanagers zelf. Ondersteuning van een interne communicatieprofessional is dan zeker een must.

Schakel een communicatieprofessional in

Verloopt de communicatie op dit moment niet of niet optimaal en blijft een verandering in gedrag uit? Dan kan de ondersteuning van een communicatieprofessional helpen. Deze professional vind je bij 7talents. Of je nu zoekt naar een talent voor vaste aanstelling of iemand nodig hebt voor een tijdelijke ondersteuning; wij bieden je de juiste persoon. Neem gerust eens contact op voor meer informatie of advies.