Millennials binden aan een organisatie: 5 tips

Managers geven aan dat zij moeite hebben met het binden van millennials. Dit heeft vooral te maken met de generatiekloof. Uiteraard hebben we op de werkvloer altijd te maken gehad met een generatiekloof, maar de praktijk leert dat “generatie Y” toch wel de grootste uitdaging tot nu toe is. Deze generatie heeft andere ambities dan de huidige managers. Hoe kun je de millennials toch binden? Wij geven je 5 tips.

1. Focus op eindeloos leren

Millennials geven veel om ontwikkeling en willen graag blijven leren. Bied de mogelijkheden daartoe en geef ruimte om fouten te maken. Zorg ook dat zowel managers als medewerkers constructieve feedback kunnen geven en ontvangen.

2. Millennial staat symbool voor jouw klant

Waarom de bedrijfscultuur aanpassen aan de millennial? Is dat wel wat onze klanten willen? Bedenk je in dit geval dat je klanten ook een generatie verschuiven. Je klanten van vandaag bestaan inmiddels ook voor een groot deel uit millennials en wie begrijpt deze klantgroep nu beter? Millennials zijn dus niet alleen je werknemers, het zijn ook je klanten.

3. Bied betekenis in plaats van geld

Waren vorige generaties nog binnen de bedrijfsdeuren te houden met een hoog salaris. De millennial zoekt vooral een baan met betekenis die aansluit bij zijn eigen waarden. Daarnaast heeft de millennial behoefte aan een uitdagende werkomgeving, waar hij veel ervaring kan opdoen en feedback krijgt. Houd hier rekening mee.

4. Verhoog je betrokkenheid

Toon als werkgever je betrokkenheid en leer je personeel en hun drijfveren kennen. Millennials willen weten voor wie zij werken en vinden het net zo belangrijk dat het bedrijf hen óók kent. Het geven van (gerichte) feedback is een belangrijke eerste stap in het verbeteren van de betrokkenheid en binding.

5. Waarde van het ware gezicht

Er zijn veel bedrijven die claimen duurzaam te zijn. Helaas zijn er ook bedrijven die dit zeggen, maar niet doen. Deze bedrijven zullen niet binden met millennials. Want millennials willen werken voor authentieke, échte bedrijven. Zij willen de handen uit de mouwen steken voor bedrijven die hun ware gezicht laten zien en de daad bij het woord voegen. Duurzaamheid is hierin uiteraard slechts een voorbeeld. Investeer niet alleen in duurzaamheid en zorg voor aarde en milieu, maar bijvoorbeeld ook in carrièremogelijkheden en trainingen.

Millennials zijn goede communicatieprofessionals

We noemden het net al even: er komen niet alleen meer millennials op de werkvloer, maar je klantenkring bestaat ook voor een steeds groter deel uit millennials. Het is belangrijk om de communicatie hierop af te stemmen. De communicatie van nu is totaal anders dan die van 25 jaar geleden en het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Millennial-klanten worden het best aangesproken door millennial-werknemers. Ben jij nog op zoek naar de juiste communicatieprofessionals? Dan ben je welkom bij 7talents. Neem gerust contact met ons op om te ontdekken wat wij precies voor jou kunnen betekenen.