Millennials zijn consumenten met een mening

Veel bedrijven vinden het lastig om zich goed te focussen op de huidige consument. Dit is ook logisch, want de consument van vandaag is niet hetzelfde als de consument van 10 jaar geleden. Steeds meer bedrijven zien een generatie uit het klantenbestand verdwijnen en zien het aantal millennials in het klantenbestand groeien. Het is belangrijk om de bedrijfsaanpak hierop aan te passen en om dat te kunnen doen is het nodig om de consument van vandaag goed te kennen.

De huidige millennial

Millennials vormen een unieke generatie die heel andere eisen stellen dan de generatie voor hen. Hier moeten bedrijven optimaal rekening mee houden. Zorg ervoor dat je zo goed mogelijk bekend bent met deze consumenten, zodat je er handig op in kunt spelen. Wij hebben alvast 5 interessante weetjes over de consument van vandaag voor je op een rijtje gezet.

1. Waardering is belangrijk

De klanten van vandaag, de millennials, willen écht contact. Zij willen geen zaken doen met bedrijven, maar zij willen weten wie er achter die bedrijven zitten. De huidige consument vindt het heel belangrijk om gewaardeerd te worden. Het niet gewaardeerd voelen is de nummer 1 reden om in de toekomst niet meer voor hetzelfde bedrijf te kiezen.

2. Geen tweede kans na slechte ervaring

Het kan bij ieder bedrijf wel een keertje mis gaan. We zijn allemaal mensen en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het is belangrijk om er alles aan te doen om de ervaring met jouw bedrijf zo positief mogelijk te maken. Maar liefst een kwart van alle huidige consumenten wil namelijk geen tweede keer zaken doen met een bedrijf na een slechte ervaring.

3. Geen aanbeveling na slechte ervaring

Een slechte ervaring zorgt er dus voor dat een kwart van de huidige consumenten geen zaken meer met je wil doen, maar een slechte ervaring heeft meer gevolgen. Tegenwoordig zijn aanbevelingen en online beoordelingen heel belangrijk voor bedrijven. Het blijkt dat maar liefst 77 procent van de consumenten bedrijven niet aanbeveelt na een slechte ervaring. Een groot deel van deze groep zal zelfs een negatieve beoordeling plaatsen.

4. Consumenten vertrouwen op bekenden

We gaven al aan dat het voor bedrijven in deze tijd heel belangrijk is om goede beoordelingen en aanbevelingen te verzamelen op het net. Hoe meer positieve beoordelingen en aanbevelingen, hoe beter. Het is namelijk zo dat maar liefst 84 procent van de consumenten vertrouwt op de aanbevelingen en beoordelingen van bekenden. Tijd dus om toch die influencer in te gaan zetten.

5. Tevredenheid loont

Het spreekt voor zich dat klanttevredenheid loont, maar in welke mate loont dat precies? Je mag veel terug verwachten wanneer je zorgt voor een optimale klanttevredenheid. Het blijkt namelijk dat maar liefst 90 procent van de tevreden consumenten vaker zaken doet met hetzelfde bedrijf. Daarnaast blijkt ook dat deze consumenten per aankoop maar liefst 60 procent meer besteden.

Effectieve communicatie

De nieuwe generatie consumenten vraagt ook om een andere aanpak in de communicatie. Heb jij een ervaren communicatieprofessional die precies weet wat de consument in deze tijd wilt? Als je nog op zoek bent, dan kunnen wij je helpen! Neem contact op om samen te kijken wie het beste past bij jouw organisatie!