Tijd voor een nieuwe baan? Je zoekt niet alleen!

Het gaat beter met de economie in Nederland, en dat is duidelijk te merken aan het toenemende aantal Nederlanders dat in 2019 op zoek is naar een nieuwe baan. Dat constateert een landelijke recruitment organisatie. Het aantal sollicitaties in januari van dit jaar met maar liefst 18 procent is gestegen ten opzichte van december 2018.

Wat zijn de redenen om te wisselen van baan?

Januari is de maand van goede voornemens. Veel Nederlanders besluiten bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een nieuwe baan, wat zorgt voor een piek in het aantal sollicitaties in de eerste mand van het jaar. Ook in 2018 was dit het geval, maar toch lag het percentage 13 procent lager in vergelijking met 2019. Meer mensen wisselen dus van een baan in de krappe Nederlandse arbeidsmarkt. Het wervings- en selectiebureau ondervroeg 4500 werkende personen naar hun redenen om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Dit leverde twee interessante resultaten op:

  • Tijd voor verandering (40 procent)
  • Nieuwe baan biedt meer ontwikkelingsmogelijkheden (19 procent)

Andere denk- en werkwijze van werkgevers

De bovenstaande onderzoeksresultaten tonen aan dat de tijd dat mensen decennia lang werkten bij hetzelfde bedrijf definitief voorbij is. Melanie Kool, werkzaam als managing director bij Hays Nederland, stelt daarom vast dat werkgevers anders moeten gaan inspelen op de arbeidsmarkt. Voor de traditionele mindset met minder flexibiliteit is geen plaats meer.

In plaats daarvan moeten werkgevers talentvolle werknemers langer vasthouden door voldoende omscholing en bijscholing aan te bieden. Op die manier ontdekt een werkgever misschien nieuwe interesses. De werkgever profiteert ondertussen volop van de ervaring en expertise van de werknemer, wat uiteraard gunstig is voor het bedrijf.

Vacatures op WhatsApp

Een deel van de ondervraagden gaf aan niet op zoek te zijn naar een nieuwe baan. Wanneer er echter sprake is van betere trainingen, carrièremogelijkheden of een hoger salaris kan daar echter verandering in komen. Ook opvallend is dat de populariteit van WhatsApp als vacaturekanaal is toegenomen. Een derde van de respondenten gaf aan dat het vacatures op WhatsApp interessant vindt. Desondanks ontvangt 51 procent van de werkenden nog steeds het liefst vacatures in de mailbox.

Communicatieprofessional gezocht

Ben je op dit moment naar op zoek naar een tijdelijke communicatieprofessional of wil je een zelf een nieuwe baan in de communicatie? Neem dan contact op met 7talents en ontdek wat wij voor je kunnen doen!