Oordopjes op kantoor: kan dat of niet?

Heb jij ook een collega die altijd zit te werken met oordopjes in? Veel mensen herkennen dit zeker. Het komt dan ook steeds vaker voor dat mensen oordopjes op kantoor gebruiken. De vraag is vooral of dit wel wenselijk is. XpertHR, het platform voor HR-professionals, heeft hier eens onderzoek naar gedaan. Natuurlijk delen wij de resultaten van dit onderzoek graag met jou.

Liever geen oordopjes op de werkvloer

XpertHR voerde het onderzoek uit onder ruim 1.000 Nederlandse werknemers. Al deze werknemers zijn minstens 32 uur per week in loondienst. Maar liefst 44 procent van deze groep medewerkers geeft aan het erg storend te vinden als een collega tijdens het werk oordopjes in heeft om muziek te luisteren. Jongere medewerkers lijken er een stuk minder moeite mee te hebben. Van de werknemers in de leeftijd van 16 tot 40 jaar geeft 35 procent aan het vervelend te vinden als een collega oordopjes draagt op de werkvloer. Bij de groep 40-plussers gaat het om een percentage van maar liefst 52 procent.

Hoger opgeleide vrouwen hebben er minder moeite mee

Het zijn niet alleen de jongere medewerkers die minder moeite hebben met de oordopjes. Er is ook een duidelijk verschil te zien tussen de hoger opgeleiden en de lager opgeleiden. Van de hoger opgeleiden geeft 35 procent aan zich aan collega’s met oordopjes te storen. Onder de groep lager opgeleiden gaat het om maar liefst 64 procent. Daarnaast is het zo dat vrouwen zich, met 40 procent, minder aan de oordopjes storen dan de heren. Bijna de helft van de mannen, namelijk 46 procent, geeft aan zich te ergeren aan de oordopjes.

Willen we dan gewoon niets te maken hebben met onze collega’s?

De grote vraag is natuurlijk vooral wáárom zo veel mensen kiezen voor het gebruik van oordopjes. Velen die zich ergeren aan de oordopjes komen zelf tot de conclusie dat de collega met de oordopjes gewoon niks te maken wil hebben met de andere medewerkers. Deze conclusie blijkt echter niet juist. De meeste mensen die oordopjes gebruiken op de werkvloer geven aan dit te doen omdat er een slechte akoestiek op de werkplek bestaat. Werkgevers doen er dan ook goed aan om de akoestiek te verbeteren. Dit zorgt voor meer rust op de werkplek en minder gebruik van storende oordopjes. Daarnaast zorgt het ook voor meer werkplezier en een afname van ziekteverzuim.

Betere akoestiek zorgt voor betere communicatie

Communicatie binnen een bedrijf hoort gewoon effectief, duidelijk en snel te verlopen. Kennisoverdracht wordt behoorlijk verstoord door een slechte akoestiek. Door de akoestiek op de werkplek te verbeteren wordt er dus ook direct aandacht besteed aan het optimaliseren van de communicatie. Wil jij de communicatie binnen je bedrijf verbeteren en kun je hierbij wel de ondersteuning van een communicatieprofessional gebruiken? Dan helpt 7talents je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of advies.