Wees als organisatie vrienden met je klant

Je kent het vast wel: al die gepersonaliseerde reclame die je tegenwoordig overal tegenkomt. Heb je recent op internet gezocht op een bepaalde website? Dan zal je al snel overal reclames van die website tegenkomen. Aan de ene kant super vervelend, maar zeg nou zelf, is het alternatief beter? Uiteindelijk vinden klanten het vaak nog minder fijn om 1 in een dozijn te zijn. Wees als organisatie dan ook vrienden met je klant, zo bouw je sneller duurzame relaties op.

Een voorbeeld van een persoonlijke benadering

Of wat dacht je van Albert Heijn persoonlijke bonus? Om de zoveel weken krijg je een email bericht dat er weer nieuwe persoonlijke bonus op je kaart is geladen, gebaseerd op eerdere aankopen. Ook al kan gepersonaliseerde reclame soms vervelend zijn, vaak vinden we het toch wel fijn om als individu benaderd te worden. Het is dan ook aan bedrijven om hun klanten op een persoonlijke manier te benaderen en ze het gevoel te geven speciaal te zijn.

Toen en nu

Vroeger ging iedereen naar de bakker of kruidenier. Tegenwoordig bestellen we veel online en zijn we als bedrijven soms de persoonlijke service een beetje kwijtgeraakt. Door automatisering op veel gebieden zijn klanten nummertjes geworden in plaats van personen. Automatische email reacties, massa reclamefolders en ga zo maar door. Alles staat in het teken van winst en waardoor bedrijven soms het zicht op persoonlijke service zijn kwijtgeraakt. Hoe kunnen bedrijven terwijl ze mee proberen te komen in deze economie dan toch hun klanten een persoonlijke benadering bieden?

De verwachtingseconomie

Een nieuw model in de economie houdt in dat er een verwachtingseconomie is ontstaan waarbij klanten als individu benaderd willen worden. Geen onpersoonlijke mailtjes maar geselecteerde reclame op basis van voorkeuren. Door als organisatie vrienden te worden met de klant kan je verschillende programma’s loslaten op het koopgedrag van je klanten. Als je deze data verzameld kun je ze service op maat geven in dit tijdperk van internet shoppen.

Hoe benader je de klant als individu?

Alles op een rij zijn er verschillende dingen die je kan doen als bedrijf om je klanten als individu te benaderen. Hieronder een aantal punten op een rij:

  • Gepersonaliseerde emailreclame (zoals de persoonlijke bonus van AH)
  • Een klantenservice die altijd voor de klant klaar staat en een luisterend oor geeft
  • Implementeer persoonlijke kortingen
  • Beloon trouwe klanten

Wil je meer informatie hierover of zoek je iemand om je tijdelijk te ondersteunen? Neem dan contact op met 7talents voor een tijdelijke communicatieprofessional.