Podcasten is populair: hoe start je goed?

De podcast is aan een gigantische opmars bezig. Hoewel het medium al enige tijd bestaat, wint het de laatste tijd enorm aan populariteit. Steeds mensen luisteren ernaar, er ontstaan steeds meer en professionelere podcasts en er komen bijvoorbeeld prijzen voor goede podcasts. Bovendien gaat er ook steeds meer geld in om en zien ook bedrijven de mogelijkheden van het medium.

Denk je zelf ook een het starten van een podcast? Leuk! Er zijn een aantal dingen waar het goed is om rekening mee te houden. Vier tips voor het goed starten van een podcast.

Waarom een podcast?

Waarom wil je eigenlijk een podcast beginnen? Denk goed na over te voordelen en nadelen van de keuze. Grote voordelen zijn:

  • Het is een populaire manier van communiceren
  • Het is relatief gemakkelijk en goedkoop te maken
  • Een podcast kan best lang duren, tijd dus om de diepte in te gaan
  • Je kunt jezelf of je bedrijf op een leuke manier op de kaart zetten

Let er wel op dat een podcast geen medium is voor pure reclame (zoals bij bijvoorbeeld YouTube of televisie eerder het geval is). De luisteraar zit niet te wachten op een advertentie van een uur, maar wil inhoudelijke, informatieve en leuke informatie. Hieronder een voorbeeld van een podcast.

Wat maakt jouw podcast uniek?

Bedenk wat jouw podcast zou onderscheiden van de vele andere podcasts die er zijn. Dat kan van alles zijn. Misschien weet jij of jouw bedrijf wel heel veel over de geschiedenis van een onderwerp, of de ontwikkeling op een bepaald gebied. Kies iets waar jij of jouw bedrijf een expert in is. Het fijne van podcasts is dat je uitstekend niche-doelgroep kunt bedienen. Een super specifiek of een beetje nerdy onderwerp? Juist goed! Omdat het medium relatief nieuw is, is er bovendien veel ruimte om te experimenteren met nieuwe formats en ideeën.

Podcast maken

Een laatste ding om rekening mee te houden is de vraag wie de podcast gaat maken. Het kan op zich prima zelf, de apparatuur is niet duur en de technieken zijn niet bijster ingewikkeld. Een podcast hoeft zeker niet super professioneel over te komen, een beetje rommelig is deel van de charme, maar totaal amateuristisch straalt natuurlijk niet goed af op je bedrijf. Er zijn ook veel bedrijfjes en onafhankelijke producers die je erbij kunnen helpen of zelfs het hele proces van je over kunnen nemen.

Communicatieprofessional nodig?

Een goede voorbereiding is belangrijk, maar uiteindelijk moet je gewoon beginnen. Wellicht kunnen onze tijdelijke communicatieprofessionals je op weg helpen. Neem daarvoor meteen contact op met 7talents.