Storytelling inzetten voor je merk [how-to]

Storytelling is tegenwoordig een erg populaire manier om de doelgroep te bereiken. Door middel van effectieve storytelling kan er een hogere betrokkenheid worden gerealiseerd. Er kunnen meerdere technieken worden toegepast. Hoe pas je storytelling nu op de meest effectieve wijze toe? Wij geven je enkele interessante tips!

1. Breng het juiste gevoel over

Het is belangrijk om te focussen op de doelgroep, zodat je goed kunt vaststellen welk gevoel je over wilt brengen binnen je communicatie naar hen toe. Het is de bedoeling dat zij jouw verhaal makkelijk kunnen onthouden en ook kunnen doorgeven aan een ander. Het moet inspirerend zijn en het gevoel geven dat er een ervaring wordt gedeeld naar de doelgroep alsof deze het daadwerkelijk zelf ervaren heeft.

2. Zorg voor herkenbaarheid

Bied je doelgroep de mogelijkheid om mee te kunnen kijken met de hoofdpersoon die jij aanhaalt. Zij moeten zich één kunnen voelen met deze persoon, door zich met deze persoon te identificeren. Dit element maakt storytelling sterk en zorgt ervoor dat mensen empathie krijgen voor de hoofdpersoon. Uiteindelijk leidt dit tot veel meer betrokkenheid.

3. Maak gebruik van de tijd

Tijd is ontastbaar en heeft toch een heel grote invloed. Storytelling waarbij gebruik wordt gemaakt van verleden, heden en toekomst werkt sterker dan storytelling waarin slechts één van de drie wordt aangesproken. Maak dus gebruik van de tijd en speel hiermee in het verhaal. Dit zorgt direct voor meer geloofwaardigheid.

4. Voeg de juiste elementen toe

Effectieve storytelling bevat enkele vaste elementen. Zo moeten er meerdere gebeurtenissen in plaatsvinden waarover uitgeweid kan worden. Er moet gecommuniceerd worden vanuit het ik-perspectief en het is goed om er enkele directe citaten aan toe te voegen. Zorg ook zeker voor een sterk plot waar gedurende het hele verhaal naartoe wordt gewerkt.

5. Laat reclame achterwege

Naast een aantal do’s willen we ook een belangrijke don’t met je delen. Goede storytelling heeft geen reclame nodig. Reclame kan het hele verhaal teniet doen, omdat het een stuk waarde wegneemt en zorgt voor een beperking van de geloofwaardigheid. Wanneer je storytelling op de juiste manier aanpakt, dan kun je reclame helemaal achterwege laten. Het verhaal zelf ís de reclame voor je business.

Een sterk communicatietalent inzetten

Wil jij je wel gaan focussen op storytelling, maar heb je niet de juiste communicatieprofessional in huis? Geen probleem, want bij 7talents vind je het communicatietalent dat je nodig hebt. Neem gerust eens contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen. Je kunt bij ons terecht voor professionals voor een tijdelijke aanstelling, maar ook zeker voor een vast dienstverband.