Trend voor 2019: community marketing?

Van klassieke marketing horen we steeds minder. De wereld van vandaag de dag is vooral gericht op community marketing. Maar wat is dat nu precies en wat kun je daar zelf in betekenen?

Doelgroepen tegenover community’s

Vroeger werd er vooral gedacht in doelgroepen. Je kiest voor een publiek van een bepaalde leeftijd, met een bepaalde hobby of een bepaald kapitaal. Dat is echter achterhaald, wordt nu gezegd. Mensen leven meer in community’s. Het gaat erom dat je dezelfde interesses en waarden hebt en wat je leeftijd dan is, maakt niets uit.

Internet is niet altijd het antwoord, maar wel vaak

In deze tijd van digitalisering is het internet natuurlijk ontzettend belangrijk. Ook als het gaat om marketing. Toch is het iets waar je je niet blind op moet staren. Het fysieke gedeelte en het persoonlijke contact met mensen mag niet weggedacht worden. Interactie blijft van groot belang. Aan de andere kant is het internet natuurlijk een prachtig medium om een groot publiek te bereiken.

Als je eenmaal weet welke community je wilt aanspreken, dan kun je bijvoorbeeld influencers in gaan zetten. Zij hebben grote groepen volgers die dan via de influencer jouw bericht zien. Doordat de influencer het onder zijn imago de wereld instuurt, wordt jouw bedrijf daarmee geassocieerd.

Inspelen op vraag en aanbod

Feit blijft dat je in de handel altijd moet inspelen op vraag en aanbod. Dat lijkt sneller te gaan dan ooit, maar toch is het van belang om ook hier op onze hoede te zijn. De consument is lang niet zo vaak toe aan verandering als wij wel eens denken. Innovatie zou dus pas naar voren gebracht moeten worden op het moment dat de consument daar duidelijk behoefte aan heeft. Natuurlijk is het als bedrijf dan wel zaak om vooruit gedacht te hebben en hier klaar voor te zijn.

Ken je community

Wil jij echt wat doen met community marketing, dan hoef je eigenlijk alleen maar je community te leren kennen. Binnen deze groep worden de wensen en behoeften vaak uitgebreid besproken, waardoor je daar gemakkelijk op in kunt spelen. Als community marketeers of influencers op die manier op de hoogte blijven van wat er speelt, dan zijn zij de eersten die weten wat er leeft bij de consument.

Dat maakt het mogelijk om als organisatie snel te handelen. Op zoek naar een tijdelijke communicatieprofessional voor je bedrijf? Neem dan contact op met 7talents!