Trends in overheidscommunicatie

In 2017 konden we veel leren van het rapport ‘Iedereen aan zet – Relevante trends voor overheidscommunicatie’ (PDF). Dit rapport werd opgesteld door het team Communicatieonderzoek van de Dienst Publiek en Communicatie van de Nederlandse rijksoverheid, nadat er een uitvoering onderzoek werd verricht.

De wereld van communicatie verandert tegenwoordig snel en trends volgen elkaar in rap tempo op. Daarom is het rapport nu aan een update onderworpen en wij delen de 5 belangrijkste nieuwe trends met jou. Het hele rapport kun je downloaden als PDF via de site van CommunicatieRijk.

1. Eigen data vraagt om andere behandeling

Gepersonaliseerde communicatie wordt steeds belangrijker en ook de overheid kan hier niet omheen. Voor deze gepersonaliseerde communicatie moet de overheid eigen data toepassen. Dit vraagt om transparantie, ethische afwegingen en kwalitatief goede data.

2. De mens-machine balans

In de wereld van communicatie zien we steeds meer AR-oplossingen en chatbots. Waar zij verschijnen, verdwijnt het menselijk contact tot een bepaald niveau. Het is belangrijk voor de overheid om een goede balans te vinden voor organisaties. Hiervoor moet onder meer worden vastgesteld wanneer technologie als bedreigend of onprettig wordt ervaren.

3. Het hele publiek aanspreken

We leven in een maatschappij waarin ‘hokjes’ niet meer gewenst zijn. Hier moet rekening mee gehouden worden binnen de communicatie naar het publiek toe. Het is belangrijk om met de juiste communicatie een zo groot mogelijke groep aan te spreken, waarbij er geen individuen worden buitengesloten.

4. Eén lijn in vertellen en doen

Vertellen en doen zijn twee heel verschillende dingen, maar zij moeten wel optimaal op elkaar aansluiten. Hier is momenteel veel aandacht voor, en dat is terecht. Zo zeggen veel bedrijven dat zij zich optimaal inzetten voor verduurzaming, terwijl een aardig deel van deze bedrijven dit in de praktijk niet doet. Dit moet voorkomen worden. Het is belangrijk om één lijn te trekken in het vertellen en het doen.

5. Oprecht luisteren

Er bestaat een verschil tussen luisteren en luisteren. Mensen willen niet meer van het kastje naar de muur gestuurd worden en nemen geen genoegen meer met een half oor. Voor communicatieadviseurs is het heel belangrijk om écht te luisteren en écht te horen. Zo kunnen de juiste samenwerkingen worden aangegaan en wordt er meer vertrouwen gewekt.

Goede communicatieprofessional

Een goede communicatieprofessional is een specialist die ook goed met de tijd en trends mee weet te gaan. Mis jij zo’n professional in je organisatie of heb je een extra communicatieprofessional nodig voor een tijdelijke óf vaste aanstelling? Neem contact op met 7talents en wij vinden de juiste communicatiespecialist voor jou!