Veel voorkomende communicatie fouten: 5 stuks

Communicatie is binnen ieder bedrijf bijzonder belangrijk. Een gebrek aan communicatie staat succes en groei in de weg. Dit geldt zowel voor interne als externe communicatie. Door te zorgen voor een optimale communicatie vergroot je je kansen op alle vlakken. Helaas blijkt de communicatie lang niet overal goed op orde te zijn.

Deze fouten komen erg veel voor

Natuurlijk kan communicatie niet altijd vlekkeloos verlopen. Er worden fouten gemaakt en dat is niets meer dan menselijk. Wel is het zo dat een aantal fouten vaker wordt gemaakt dan andere fouten. Wij delen graag de 5 meest voorkomende communicatie fouten met je.

1. Iedereen dezelfde boodschap sturen

Het is heel begrijpelijk dat je zo veel mogelijk tijd wilt besparen op het opstellen van een interne nieuwsbrief, een belangrijke memo of een bericht naar de doelgroep toe. Je kunt aardig wat tijd besparen door iedereen hetzelfde bericht te sturen, maar dit is niet verstandig. Iedereen dezelfde boodschap sturen zal alleen maar wrijving, weerstand of verwarring veroorzaken. Maak in plaats daarvan een lijst van alle verschillende doelgroepen waarop de verandering of het nieuws van invloed is en geef precies aan wat elke groep moet weten.

2. Het onvoldoende benutten van managers

Als je managers in het donker laat, creëer je een domino-effect van miscommunicatie. Dit is een gemakkelijke manier om het moreel, het vertrouwen en de betrokkenheid van medewerkers te verliezen. Wanneer verandering aan de horizon staat, zorg er dan voor dat managers worden geïnformeerd en uitgerust om relevante berichten naar hun teams te sturen. Managers zijn vaak het meest cruciale communicatiekanaal in je organisatie, dus behandel ze ook zo wanneer er verandering komt.

3. Het meten of bewaken van de verkeerde dingen

Je kunt wel iedereen op de hoogte brengen van een nieuw strategisch plan, bijvoorbeeld, maar begrijpen zij dit ook allemaal? Krijgen alle medewerkers, in verschillende lagen van het bedrijf, wel duidelijk de boodschap mee wat er te gebeuren staat. Het is goed om je te beseffen dat bewustzijn niet gelijk staat aan begrip. Je kunt wel meten of de boodschap iedereen bereikt heeft, maar als de boodschap niet door iedereen begrepen wordt bereik je er niet mee wat je ermee wilt bereiken. Meet daarom ook het begrip, meet feedback en meet wat managers nodig hadden om de boodschap te verduidelijken.

4. Verandering als een taak behandelen

Een nieuw tijdwaarnemingssysteem is niet bepaald transformationele verandering, maar het vraagt ​​mensen om zich anders te gedragen, wat vaak tijd en herhaling kost. Bereid je voor op meer dan één keer communiceren om gewenste gedragsverandering te bewerkstelligen. Medewerkers hebben vaak overvolle inboxen, forse takenlijsten en veel zorgen die niets met het initiatief te maken hebben, dus met één e-mail zal het niet lukken. Zie een verandering niet als taak die moet worden uitgevoerd, maar als proces dat moet worden doorlopen.

5. Communicatie als laatste puzzelstukje zien

Zeker wanneer er grote organisatorische verschuivingen moeten worden doorgevoerd, wordt er vaak voor gekozen om alles eerst tot in het detail uit te ‘tekenen’ achter de schermen. Medewerkers worden tot het laatste moment in het ongewisse gelaten en komen ineens voor een grote verandering te staan. Wanneer je communicatie als het laatste puzzelstukje ziet, en hiermee medewerkers zo lang mogelijk in het duister laat tasten, zorg je ervoor dat de verandering veel verwarring met zich meebrengt. Zorg  voor een tijdige communicatie, zodat iedereen zich op de veranderingen voor kan bereiden.

Fout gecommuniceerd?

Het overkomt de beste bedrijven: het maken van communicatie fouten op social media of in een persbericht. In het slechtste geval krijg je te maken met een echte social media crisis. Dit kun je niet altijd voorkomen, maar je kunt er wel op de juiste wijze mee omgaan. Zoekt u een ervaren communicatiemedewerker met gevoel voor social media? Neem dan contact met ons op!