Vergeet loyale klanten niet te belonen!

Tijdens nationale feestdagen en rondom de jaarwisseling komt ieder bedrijf traditioneel met scherpe aanbiedingen voor nieuwe contracten en abonnementen. Veel bedrijven zetten in die tijd vol in op het werven van nieuwe klanten. Maar wie doet zijn best om bestaande klanten te behouden? Krijgen klanten die al jaren klant zijn ook iets van korting of een speciale aanbieding? Vergeet in je communicatieplan niet je huidige klanten. Bestaande klanten behouden is vaak veel goedkoper, dan om een nieuwe te werven.

Behoud goede klanten

Trouwe klanten zijn goud waard. Ze blijven gewoon hun abonnementsgeld of rekening iedere maand betalen en vergen weinig administratieve rompslomp. Voor nieuwe klanten worden grote wervingscampagnes opgezet met prachtige welkomstgeschenken en hoge kortingen. De trouwe klant wordt eigenlijk nooit beloond en soms zelfs op een hogere rekening getrakteerd als die extra hulp nodig heeft.

Wie daar even over nadenkt, ziet al snel in dat dat niet logisch is. Waarom is er niet meer aandacht voor het behoud van bestaande klanten? Als een onderneming of organisatie daar op inzet, scoort deze hoog op de klanttevredenheid en dat trekt vanzelf meer mensen aan. Een tevreden klant, is een ambassadeur en dat is de basis van elke succesvolle onderneming.

Klanten die jaarlijks overstappen

De slimme consument die gaat voor de laagste prijs heeft het druk met het vergelijken van aanbiedingen. Tijdens feestdagen of sale-weken wordt deze gestimuleerd om over te stappen om de beste deal te krijgen. Dat geldt voor energiebedrijven, verzekeringen, telecombedrijven en kranten. Blijf je trouw aan je aanbieder, dan mis je de kortingen en betaal je standaard de volle pond. Meld je je aan als nieuwe klant, dan word je met open armen ontvangen en krijg je allerlei voordelen.

Communicatie naar vaste klanten

Een goede communicatieprofessional zet ook een campagne op om trouwe klanten te belonen. Stel je voor dat je steeds minder zou hoeven te betalen als je langer klant bent. Het zou overstappen onaantrekkelijk maken, en de klant zou zich gewaardeerd voelen. Voor een onderneming is een stabiele klantbasis veel gemakkelijker om mee te rekenen dan grote groepen klanten die zich afmelden en aanmelden.

Trouwe klanten-campagne

Een trouwe klanten-campagne is dus een goed idee en een must in iedere strategie. Heb je daar op dit moment niet de capaciteit voor in huis? Of mis je iemand met actuele kennis van communicatiestrategieën? Wil je een project starten met een paar ambitieuze en creatieve communicatiedeskundigen? Neem dan contact op met 7talents uit Leiden. Wij leveren je tijdelijke communicatieprofessionals die echt een verschil maken. Mensen met kennis, mensen met drive, mensen met het talent om jouw organisatie nog succesvoller te maken.