Vlogs inzetten in overheidscommunicatie?

Is het nu goed dat politici zelf gaan vloggen of moeten we dat eigenlijk toch niet willen? Deze vraag komt steeds vaker bovendrijven, zeker nu we zien dat steeds meer kabinetsleden aan de slag gaan met het maken van YouTube video’s, podcasts en vlogs. De vlogs worden vooral ingezet in overheidscommunicatie om ook de jongere doelgroep te bereiken, maar werkt dit wel? Wij hebben de resultaten eens onder de loep genomen.

Ministers worden steeds actiever op social media

We zien de ministers steeds actiever worden, onder meer op Facebook, Twitter en Instagram. Een aantal ministers houdt het vooral bij tekstuele communicatie en het delen van beeldmateriaal, maar we zien ook steeds meer (bijna) journalistieke video’s, podcasts en vlogs verschijnen. Eén van de meest bekende vloggers op dit moment is Hugo de Jonge, CDA-vicepremier en minister van Volksgezondheid. Hij maakt de #leukdatjekijkt vlogs, waarvan hij er al tientallen heeft gemaakt. Deze minister maakt wekelijks een vlog waarin hij zijn werkweek voorlegt aan de kijkers. Hiervoor maakt de minister gewoon gebruik van zijn eigen telefoon. Dit zorgt voor het vleugje extra persoonlijkheid in de vlogs.

Zijn vlogs voor overheidscommunicatie wel effectief?

We mogen er best eerlijk over zijn: er zijn heel sterke vlogs en er zijn zeker ook vlogs die je rustig over mag slaan. Niet alle vlogs die bedoeld zijn voor overheidscommunicatie zijn even interessant. De ministers blijven toch volhouden. Sterker nog, we zien steeds meer ministers naar de videocamera grijpen. In hoeverre zijn deze vlogs van ministers nu effectief? Er worden gemiddeld rond de 19.000 kijkers bereikt met de vlogs van de ministers. Geen slechte prestatie, al zou het volgens de ministers zelf wel een heel stuk beter kunnen.

Hoe effectief zijn podcasts als het gaat om overheidscommunicatie?

De overheidscommunicatie bestaat zeker niet alleen uit vlogs. We zien onder meer ook podcasts verschijnen, zoals die van de minister van Basis- en Voortgezet Onderwijs, Arie Slob. Inmiddels is deze podcasts er, na in totaal 35 afleveringen, mee gestopt. Het doel was om de zogenaamde ‘SlobCast’ in te zetten om mensen aan te spreken die onder andere omstandigheden niet bereikt worden. Ondanks een investering in Instagram en Facebook advertenties, van totaal 250 euro, werden er niet meer dan 1.500 mensen bereikt.

Passend en professioneel communiceren

Communiceren kan natuurlijk op heel veel manieren, zeker in deze tijd. Wanneer we kijken naar overheidscommunicatie, dan zien we dat het vooral heel wenselijk is dat er passend en professioneel gecommuniceerd wordt. Er worden positieve geluiden gehoord over de persoonlijke vlogs van ministers, maar het succes blijft toch uit wegens te weinig animo. Overheidscommunicatie vraagt om een professionele aanpak en daar zetten de communicatieprofessionals van 7talents zich ook zeker graag voor in. Heb jij nog een ervaren communicatieprofessional nodig, voor korte of lange periode? Neem dan gerust eens contact met ons op.