6 Voorbeelden van toegankelijke communicatie in de gemeente

Communicatie hoort toegankelijk te zijn. Hoe toegankelijker de communicatie, hoe groter het bereik. Toch lijken niet alle partijen hier goed in te slagen, waardoor veel inspanningen voor niets worden geleverd. Zonde, want het kan zeker anders. Hoe zorg je in de praktijk nu voor een toegankelijke gemeente? 7talents geeft je graag 6 interessante voorbeelden.

1. Zorg voor een optimale dienstverlening

Dit klinkt heel logisch, maar in de praktijk komt er toch steeds meer offline dienstverlening te vervallen bij gemeenten. Steeds meer burgers worden liever online aangesproken en regelen graag alles via de computer. Toch is het niet verstandig om communicatie uitsluitend nog online aan te bieden. In alle gemeenten blijven er burgers die hier niet mee overweg kunnen.

2. Het aannemen van een uitnodigende houding

Communiceren is noodzakelijk in de meest uiteenlopende situaties. Dit betekent echter niet dat het gezien moet worden als een noodzakelijk kwaad. Voor sociale toegankelijkheid is het heel belangrijk om een uitnodigende houding aan te nemen, bijvoorbeeld door meer tijd te reserveren voor mensen en oprecht interesse te tonen.

3. Zet ervaringsdeskundigen in

Gemeenten willen graag hun online dienstverlening, zoals de online communicatie, verbeteren. Diverse gemeenten kiezen ervoor om hiervoor mensen in te zetten die uitsluitend vanachter een bureau werken. In deze tijd is het niet meer realistisch om op deze manier vast te stellen wat mensen nu echt nodig hebben. Schakel een ervaringsdeskundige in, die precies weet wat er nu echt nodig is, en laat deze gedurende het hele verbeteringsproces meedenken.

4. Werk in stappen

Het toegankelijker maken van de communicatie is een groot project dat om veel aandacht vraagt. Het is eenvoudigweg niet mogelijk om alles in één keer te realiseren. Breng het project in kaart en stel prioriteiten. Werk vervolgens de lijst af in stappen, zodat de toegankelijkheid met elke stap verbetert. In de praktijk werkt dit beter dan wanneer je probeert alles in één keer te optimaliseren.

5. Kies voor de juiste taal

Communicatie wordt steeds ‘losser’. Dit is ook nodig. We zien online dat het formele steeds vaker wordt ingeruild voor het informele. Voor gemeenten is het belangrijk om een taal te kiezen die zo veel mogelijk burgers aanspreekt. Hiermee houd je niet alleen rekening met het verschil tussen ouderen en jongeren, maar je denkt onder meer ook aan de laaggeletterden binnen de gemeente. Eenvoudige communicatie zorgt voor toegankelijke communicatie.

6. Maak beperkten krachtiger

Het zijn vaak de beperkten die buiten de boot vallen. Bij het zorgen voor toegankelijke communicatie worden juist zij vaak vergeten. Ga je digitaliseren? Denk dan vooral ook aan de beperkten en geef hen meer kracht door de juiste oplossingen aan te bieden. Hierbij kun je denken aan voorleesfuncties voor blinden en slechtzienden, maar ook aan een teletolk voor doven en slechthorenden.

Schakel een communicatieprofessional in

Wil jij de communicatie vanuit jouw gemeente verbeteren en zorgen voor een optimaal toegankelijke communicatie? Dan kun je altijd bij 7talents terecht voor een ervaren communicatieprofessional, voor korte periode, voor langere tijd óf voor een vaste aanstelling. Ben je benieuwd wat wij precies voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.