Weg met stress: 10 tips voor op de werkvloer!

‘Aanhoudende geestelijke druk’ dat is de definitie van stress volgens de Van Dale. We hebben allemaal wel eens momenten waarop ons hoofd té vol zit met zaken. Of dat er 10 uur te weinig in een dag zit. De kans is groot dat jij als communicatieprofessional ook wel eens last hebt van stress net voor je deadline.

Ook wij hebben bij 7talents wel eens last van stress. Niet altijd (gelukkig), maar als we binnen een korte tijd een kandidaat moeten vinden, dan schakelen wij al snel naar de zesde versnelling. Hier moet je alleen niet te lang in blijven ‘rijden’. Wij nemen bewust ook tijd om even orde en rust te creëren. Op die manier kunnen we weer met de volle focus doorgaan naar de volgende opdracht.

‘Na inspanning is het ook tijd voor ontspanning’

Anti-stresstips op de werkvloer

Wat kun je nu als communicatieprofessional doen als je te maken hebt met iets teveel stress? Wij geven je 10 praktische tips.

Tip 1: Een huisdier

Dieren geven rust en zorgen ervoor dat jij kunt ontspannen. Neem een hond en neem ‘m mee naar kantoor. Hij moet er een paar keer per dag uit, en jij dus ook! Buitenlucht en een break en je kan er weer volop tegenaan. Veel mensen vinden het helemaal niet erg om een hond op de werkvloer te hebben. Vraag het!

Tip 2: Schrijf van je af!

“Ik moet die leverancier nog bellen en de vergadering nog voorbereiden”. Probeer dit soort geestelijke arbeid regelmatig van je af te schrijven. Deze ‘ontluchting’ heeft opluchting tot gevolg! Maak een to-do lijst van wat je moet dan. Alles wat niet in je hoofd zit geeft weer rust.

Tip 3: Een wandelingetje

Door je lijf in beweging te zetten, laat je ook je brein weer stromen. Nieuwe ingevingen en nieuwe energie zijn het gevolg. Even een rondje lopen van 15 minuten geeft je weer nieuwe energie om daarna door te pakken.

Tip 4: Eet een avocado

Wist je dat een avocado een bloeddrukverlagend effect heeft? Eet smakelijk! Ze zijn dus niet alleen rijk aan gezonde vetten, maar helpen je ook nog te kalmeren. Op een toastje zijn ze heerlijk.

Tip 5: Af en toe een kauwgompje

Kauwgom vermindert direct het stresshormoon cortisol. En die frissen adem krijg je cadeau.

Tip 6: Donkere chocolade: een traktatie!

Heerlijk en gezond: een stukje pure chocolade. Het geheim zit ‘m in de cacao die boordevol gezonde en opbeurende stoffen zit. Kies wel voor de pure chocolade van 80% of meer cacao.

Tip 7: Een powernap

Neem af en toe een powernap nemen doet ook wonderen. Een aantal minuten je ogen dicht en overbelasting en moeheid verdwijnen. Steeds meer bedrijven richten een aparte ruimte in waar je even kunt uitrusten.

Tip 8: Lachen!

Volwassenen lachen gemiddeld 10 tot 15 keer per dag. Kinderen wel 400 keer. Ken jij veel kinderen met stress? Lachen ontspant!

Tip 9: Drink voldoende water

Je hersenen bestaan voor meer dan de helft uit water. Herken je dat je soms hoofdpijn hebt halverwege de dag? Waarschijnlijk heb je dan te weinig water gedronken.

Tip 10: Leg je telefoon even weg

Al is het maar een kwartiertje. Die opdracht en dat contract komen echt sneller af.

Genieten van je werk

Probeer de bovenstaande tips eens uit en zet je hoofd en lijf af en toe even in de ruststand! Stressmomenten zijn prima om af en toe te hebben, maar het moet niet de norm worden. Geniet je niet meer van je werk? Bekijk onze actuele vacatures of stuur ons je CV. Wellicht dat we een leuke opdracht voor je hebben.