Werken met influencers? 5 Aandachtspunten bij de selectie

Werken met influencers is voor veel bedrijven een aantrekkelijke optie. De influencers worden over het algemeen ingezet op het vlak van communicatie, in een mix met social media. Fantastisch natuurlijk, maar de ene influencer is natuurlijk de andere niet.

Niet iedere influencer zal jouw bedrijf daadwerkelijk goed doen. Daarom geven wij je 5 aandachtspunten bij het selecteren van een influencer voor jouw bedrijf.

1. Controleer de volgers

Het spreekt voor zich dat je zoekt naar een influencer met een behoorlijk aantal volgers. Helaas komt het voor dat er influencers zijn die volgers kopen. In veel gevallen zijn dit geen echte volgers, of nepvolgers, en daar heb je totaal niets aan. Controleer dus niet alleen het aantal volgers, maar check ook of de volgers echte mensen met actieve profielen zijn.

2. Een goede engagement rate

De engagement rate is erg belangrijk. Deze moet toch wel minimaal op 5 procent liggen. Deze rate geeft aan in hoeverre de influencer daadwerkelijk een band heeft opgebouwd met de volgers. Wanneer de influencer 500.000 volgers heeft en maar 75 likes ontvangt op een post, dan weet je dat er iets niet in de haak is. De engagement ontbreekt en dan kun je beter zoeken naar een andere influencer.

3. Eigenaardige comments

Misschien zie je ze vanzelf wel eens voorbij komen: populaire posts in het Nederlands waaronder ook aardig wat comments te vinden zijn in het Arabisch of Chinees, bijvoorbeeld. Deze eigenaardige comments wijzen over het algemeen op gekochte volgers en niet op eerlijke, echte volgers. Zie je comments in een onleesbare en onbegrijpelijke taal? Dan is de post niet van een influencer die iets voor jou kan betekenen.

4. Negatieve reacties

De meeste influencers weten precies wat hun volgers wel en niet willen zien of horen. Toch gaat er ook wel eens iets mis. Daarnaast zijn er influencers die er eigenlijk alleen maar zijn om onrust te stoken. Zie je vooral heel veel negatieve reacties onder de posts van een influencer? Dan is het verstandig om deze influencer over te slaan en de volgende te gaan onderzoeken. Je wilt niet dat die negativiteit los wordt gelaten op jouw merk of bedrijf.

5. Relevantie

Hiermee kunnen we eigenlijk twee kanten op. Natuurlijk is het op de eerste plaats belangrijk dat de influencer relevant is voor jouw bedrijf. De connectie tussen bedrijf en influencer moet als het ware ‘logisch’ zijn. Daarnaast is het belangrijk dat de influencer trouw is aan de sector. Een influencer die vandaag post over zonvakanties, morgen over rollators en overmorgen over woninginrichting is niet de juiste keuze.

Kies voor een ervaren communicatieprofessional!

Het kan een keuze zijn om een deel van de communicatie op social media over te laten aan een influencer. Toch is een intern communicatietalent ook wel nodig en nodig om de regie te behouden. Deze kun je natuurlijk vinden bij 7talents, zowel voor een vast dienstverband als voor een tijdelijke aanstelling. Voor meer informatie kun je altijd even contact met ons opnemen.