Werknemer is positiever over werkgever

Uit een jaarlijks onderzoek van AnalitiQs is gebleken dat in 2019 maar liefs 42% van de werknemers hun werkgever aanbeveelt. Het lijkt misschien niet veel, maar na een dieptepunt in 2016 van 16% kan geconcludeerd worden wat we in een stijgende curve zitten. Ook is gebleken dat we het meeste waarde hechten, naast ons loon natuurlijk, dat er gezamenlijke doelen en ambities bestaan binnen de organisatie. Wat zegt dit representatieve onderzoek onder 1.200 werkenden nog meer?

Cijfers over positief gevoel

Dit onderzoek wordt sinds 2014 uitgevoerd en heeft sindsdien wat ups en downs laten zien. In 2014, het eerste jaar, was de score 27%. De opeenvolgende jaren was dit als volgt: 2015: 22%, 2016: 16%, 2017: 25%, 2018: 32% en 2019: 42%. In 2019 zouden 204 van de 1.200 participanten in het onderzoek hun werkgever absoluut afraden. Dit aantal is goed voor 17% van het totaal. Er is echter weinig verschil te merken in leeftijdsklasse. Hoe hoger de participanten opgeleid zijn des te hoger het percentage dat hun werkgever aanbeveelt. Tot slot beveelt een hoger percentage fulltime werkenden hun werkgever aan dan mensen die parttime werken.

Brancheverschillen meer uitgelicht

Hoe hoger de werkenden zijn opgeleid des te vaker ze hun werkgever aanbevelen. Maar hoe zit dat precies? Volgens het onderzoek raadt gemiddeld 52% van de werkenden in de kennisintensieve dienstverlening hun werkgever aan. Dit staat tegenover 16% van de werkenden in de overige dienstverlening, bestaande uit onder andere beveiliging, horeca, toerisme en schoonmaak. Dat is een enorm verschil waarvan de reden niet helemaal duidelijk is. Al zijn er natuurlijk genoeg theorieën te bedenken.

Wat waarderen we het meest?

Wat zijn nou eigenlijk de eigenschappen die een werkgever of organisatie moet bezitten om door de werknemers te worden aanbevolen? Hieronder een aantal punten die uit het onderzoek kwamen:

  • Leiderschap
  • Gemeenschappelijke doelen en ambities
  • Investeren in het verbeteren van de werkdruk
  • Investeren in het verbeteren van de samenwerking tussen collega’s

Onderneem actie voor hogere aanbeveling in 2020!

Leiderschap houdt niet per definitie in dat er 1 persoon is die de leiding neemt, maar gaat vooral om duidelijkheid en richtlijnen. We houden blijkbaar niet van aanmodderen. Om al deze eigenschappen te verbeteren is communicatie het sleutelwoord. Als je professioneel en doelgericht wilt werken aan een betere omgeving waarbij werkgevers de organisatie aanbevelen ben je bij 7talents aan het goede adres. Op onze site vind je ervaren communicatieprofessionals die je projectgewijs kunnen helpen bouwen aan een betere bedrijfscultuur.