Doe zoekwoordonderzoek met deze 5 tools

Ben jij je er al van bewust hoe belangrijk zoekwoordonderzoek is? Iedereen die over een website beschikt, heeft wel eens van zoekwoorden gehoord. Maar waarom zijn ze zo belangrijk? Als je de juiste woorden gebruikt, krijgt jouw website meer waarde en wordt die ook beter vindbaar. Alles draait om duidelijkheid en zoekwoorden zorgen ervoor dat jij vasthoudt aan je onderwerp. Zowel voor de lezer als voor de zoekmachines is dat een pre.

Hoe kom je nu aan de juiste zoekwoorden voor de producten en diensten van jouw organisatie? Online zijn er diverse gratis tools die je kunt raadplegen. In dit blog delen we 5 tools voor het doen van een zoekwoordenonderzoek.

1. Google AdWords

Google AdWords is misschien wel de bekendste tool als het om zoekwoorden gaat. Belangrijk is dat je ideeën krijgt, maar je kunt ook precies zien hoeveel keer er per maand op wordt gezocht. Je hoeft alleen maar een Google Adwords aan te maken. Ga vervolgens naar de ‘Verkeersschatter’ en voer daar je zoekwoorden in.

2. Google Search Console

Via Google Search Console kun je eenvoudig te weten komen hoe het zit met de ranking van je site. Is de positie laag voor bepaalde zoekwoorden, dan weet je waar je nog aan moet werken. Deze tool is bovendien ook nog eens gratis. Ook geeft de tool enkele zoekwoord ideeën waar mensen op zochten.

3. Google Trends

Begin je pas net met je zoekwoordonderzoek? Dan is Google Trends de plaats waar je moet zijn. Hier kun je eenvoudig zien welke zoekwoorden het op dit moment helemaal zijn. Bovendien is het mogelijk om een vergelijking te maken tussen diverse synoniemen. Het is hierbij wel belangrijk dat je van tevoren de regio even instelt op het goede land. Anders zit je uiteraard met het probleem van verschillen in taal.

4. Google zoeken

Het is je vast wel eens opgevallen: onderaan bij Google zoeken zie je vaak een lijstje met suggesties. Deze kun je prima gebruiken wanneer jij nog op zoek bent naar nieuwe keywords bij je onderwerp. Je voert simpelweg je onderwerp in bij Google zoeken en kijkt wat de andere resultaten zijn. Een beetje doorklikken en je hebt zo een mooi web van zoekwoorden verzameld.

5. Answer the public

Heb jij al van Answer the public gehoord? Deze methode is bijvoorbeeld ideaal wanneer je veel met blogs bezig bent. Via de website answerthepublic.com voer jij je belangrijkste zoekterm in. Dan krijg je precies te zien in combinatie met welke vragen of zaken jouw zoekterm regelmatig gebruikt wordt. Zo kun je inspelen op de vraag naar informatie. Geef maar antwoord aan je lezers!

Communicatie verbeteren?

Wil jij de communicatie voor je bedrijf professioneel aanpakken? Neem dan contact op met 7talents. Je krijgt dan praktische adviezen en ondersteuning van een van de interim communicatieprofessionals.